Už je to takmer rok, čo sa deti z Ukrajiny začali učiť na slovenských školách. Podľa odborníkov však viaceré nedostávajú podporu, akú by potrebovali. Bariérou je jazyk, chýbajú aj psychológovia.
Do základnej školy na Nevädzovej ulici v Bratislave prišli prvé deti z Ukrajiny v marci. Dnes ich tam chodí 25.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
“Mali dvakrát do týždňa po jednej hodine výuku slovenského jazyka. Niektorí dosahovali dobré výsledky aj pokrok. Niektorí odmietali osvojovať si cudzí jazyk. Myslím, že to bolo podmienené aj tým, že tie deti to vnímali, že sú tu dočasne,“ ozrejmila Mária Orságová, riaditeľka ZŠ Nevädzová, Bratislava.
Výhodou tejto školy je, že sa niektoré učiteľky vedeli s deťmi porozprávať v ich materinskom jazyku. Tam kde sa to nedeje, žiaci nevedia povedať, čo ich trápi.
“Tie deti sú viditeľne smutné, mnohé stále nevedia jazyk dostatočne na to, aby sa vedeli začleniť. Takže zostávajú niekoľko mesiacov v izolácií, vytvárajú si samostatné skupiny v školách. To sú vážne veci, ktoré sa časom môžu ukázať ako nové sociopatické javy,“ uviedol Viktor Križo, riaditeľ Centra inkluzívneho vzdelávania.
Hľadajú iné riešenie
Tí chýbajú aj slovenským školákom. Odborníci, ktorí navštevovali školy, preto hľadajú iné riešenie, aby deťom pomohli zapadnúť.
“Mnohé z tých mamičiek, ktoré prišli s deťmi sú kvalifikovaní ľudia. Ich potenciál nie je využívaný, pritom v tých školách sú potrební. To je iba otázka financií, aby ministerstvo tie peniaze vyčlenilo a zároveň aby urýchlilo proces uznávania kvalifikácie,“ ozrejmil Michal Rehúš, analytik z Centra vzdelávacích analýz.
Ministerstvo školstva posielalo školám na každého ukrajinského žiaka 200 eur, financovalo aj jazykové kurzy. Podľa odborníkov ich deti často nestíhali, keďže sú po vyučovaní.
V Česku môžu školy žiadať o peniaze na ukrajinsky hovoriacich asistentov. V Rakúsku fungujú tímy psychológov, ktoré do škôl pravidelne chodia.