Na hlavný obsah

Ani 30 rokov po vzniku SR neexistuje diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami

Termínov bolo mnoho, ten reálny sa však stále nevie.

Ani 30 rokov po vzniku SR neexistuje diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami
Južný portál diaľničného tunela Prešov na diaľnici D1 pri Prešove. Foto: TASR

Ani 30 rokov po vzniku Slovenska neexistuje súvislé diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. Politické špičky sa už vyhýbajú tipovaniu termínu dostavby diaľnic. Podľa analytika pri stavbe cestnej infraštruktúry chýba tvrdšia ruka. Slovensko dopláca na časté úpravy projektov, ktoré zapríčiňujú aj výmeny na vládnych stoličkách.

Problémov je však viacero. Vodičom tak nateraz ostáva prechádzať cez obce a mestá alebo využiť maďarskú diaľnicu. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

S myšlienkou diaľničného prepojenia západu s východom sa vlády pohrávajú už roky. Plánov, nákresov a projektov bolo mnoho. Otváranie diaľničných úsekov a rýchlostných ciest často sprevádzala aj bujará zábava. Podobne to bolo aj pri otvorení obchvatu Žarnovice.

S novým termínom dokončenia diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc prišla takmer každá vláda. Niekdajší minister dopravy Ľubomír Vážny tvrdí, že ambícia bola, no Slovensko podľa neho dopláca na zmeny vládnych garnitúr.

„Väčšina takýchto diaľničných celkov sa nedá postaviť za štyri roky. Nová politická garnitúra má iný názor a celú koncepciu zmení,“ myslí si exminister dopravy.

Politická priorita?

Dočasne poverený šéf rezortu Andrej Doležal (nom. Sme rodina) hovorí, že výstavba cestnej infraštruktúry nikdy nebola pre politikov priorita. „Keď sa pozriem na výsledok, tak asi sme nebudovali úplne koncepčne a strategicky. Častokrát sa postupovalo najmä podľa politických priorít,“ povedal.

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka Slovensko dopláca aj na zdĺhavé procesy. „Keď vznikne na mape prvá čiara, kadiaľ by cestná infraštruktúra mala ísť, až po realizáciu. Tento proces u nás v priemere trvá 12 rokov,“ vysvetlil.

Na hlavnom diaľničnom ťahu D1 je v prevádzke už viac ako 395 kilometrov ciest. Medzi najnovšie časti patrí napríklad úsek Hričovské podhradie-Lietavská Lúčka či juhozápadný obchvat Prešova.

Dokončiť ešte treba takmer 15-kilometrový úsek Hubová-Ivachnová s tunelom Čebrať a 13,5-kilometrovú diaľnicu od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorej súčasťou bude tunel Višňové.

Podľa Doležala sa nateraz nedá povedať, kedy bude D1 hotová. Jasnejšie to bude po skončení verejného obstarávania na posledný nerozostavaný úsek Turany-Hubová. V budúcnosti má diaľnica pokračovať až k hraniciam s Ukrajinou.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál