Na hlavný obsah

Bude sa registračný poplatok odvíjať od emisnej triedy?

Nový systém bude mať nových víťazov a porazených.

Bude sa registračný poplatok odvíjať od emisnej triedy?
Na ilustračnej snímke zaparkované autá. Foto: RTVS

Veľká zmena v registračných poplatkoch za vozidlá. Kým niektorí majitelia áut zaplatia výrazne menej ako doteraz, iní si priplatia o stovky eur navyše. Novela zákona, ktorú schválil parlament tesne pred Vianocami, by mala platiť už od apríla tohto roka. Zatiaľ to však nie je definitívne.

Registračný poplatok sa doteraz odvíjal od veku vozidla a zohľadňoval sa pritom aj výkon jeho motora. Vzorec na výpočet sa zmení.

„Nebude sa násobiť tabuľkou veku vozidla, ale tabuľkou podľa emisnej triedy,“ ozrejmil Jozef Drahovský, dopravný analytik.

Pozrite si celú reportáž RTVS:

Pri výpočte registračného poplatku sa teda bude hľadieť na to, do akej miery je vozidlo ekologické. Nový systém bude mať nových víťazov a porazených.

„Víťazmi budú tí, ktorí si kupujú nové autá. Povedzme, do šiestich rokov nebudú až tak postihnutí. Okolo siedmeho roka sa to začína lámať. Samozrejme, po siedmom roku rastie ten koeficient, kde sa blížime až k obludnej sadzbe cez 2 000 eur za auto,“ povedal Alexander Štefuca, motoristický novinár.

Doteraz to bolo práve naopak

Platilo, že čím staršie vozidlo bolo, tým nižší poplatok zaň jeho majiteľ pri registrácii zaplatil.

„Nové vozidlo, ktoré má najvyššiu euro normu, teda je najekologickejšie, má najvyššiu zľavu z poplatku a postupom času ako sú vozidlá staršie a majú nižšiu a nižšiu normu, tak ten koeficient sa zvyšuje a teda zaplatia o niečo viacej,“ informoval Marián Viskupič (SAS), predseda Výboru NR SR pre financie a rozpočet.

Najviac zaplatia tí, ktorí majú staré vozidlo s vysokým výkonom motora, pretože výška poplatku sa bude odvíjať od vynásobenia výkonu s jeho ekologickým koeficientom podľa tabuľky.

Viskupič, ktorý je zároveň predkladateľom návrhu hovorí, že veľkej skupiny držiteľov vozidiel sa zmena registračných poplatkov vôbec nedotkne.

„Vozidlá, ktoré majú výkon do 80kw aj dnes platili základný 33-eurový poplatok a na tom sa nič nezmení ani podľa toho nového. Všetky tieto vozidlá, aj veľmi staré, budú stále platiť len 33-eurový poplatok,“ dodal Viskupič.

Zmenu poslanci odsúhlasili ako pozmeňujúci návrh, ktorý bol súčasťou zákona o zdanení plynovodu Eustream a zrušení koncesionárskych poplatkov. Zákon však prezidentka nepodpísala. Či parlament jej veto prelomí, bude jasné na prvej tohtoročnej schôdzi.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko