Obchody lákajú na veľké výpredaje. Potrebujú vyprázdniť sklady a pripraviť sa na jarnú sezónu. Ceny pre zákazníkov však nemusia byť vždy výhodné.
Oblečenie a obuv zdraželi pred koncom minulého roka o takmer sedem percent. Aj preto mnohí očakávali januárové výpredaje. Práve topánky a oblečenie podľa údajov Eurostatu za posledných 10 rokov začiatkom roka vždy najviac zlacnejú.
Analytička tvrdí, že obuv je v priemere v januári oproti decembru lacnejšia o 2,4 percenta, v prípade oblečenia ide o pokles cien o 1,3 percenta.
Pozrite si celú reportáž RTVS:
Nie každá zľava je v skutočnosti zľavou. Aj pri výpredaji preto treba byť opatrný. Nakupujúci majú s obchodníkmi aj zlé skúsenosti. Podľa odborníčky z organizácie na ochranu spotrebiteľov je dobré sledovať cenu tovaru, ktorý si zákazník vyhliadol ešte predtým ako zlacnie.
Väčšinou obchody podľa analytičky lákajú na zľavy niekoľko desiatok percent – čím väčšie číslo, tým väčšie lákadlo. Jednoduchou pomôckou je porovnanie cien zľavneného tovaru na internete.
„Možno taká ďalšia rada je aby si spotrebitelia vždy kontrolovali aj tzv. jednotkovú cenu pretože sa často stretávame s akciami kúp 3 za cenu dvoch,“ podotkla odborníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov Petra Vargová Čakovská.
Podľa psychológa láka výhodná kúpa
Podľa psychológa chce každý nakúpiť čo najvýhodnejšie. Klinický psychológ Martin Miller tvrdí, že ide o takzvaný „lacný dopamín“. „Na jednej strane akoby ľudí núti míňať a na druhej starne majú pocit, že ušetrili,“ dodal.
Podľa analytičky až 63 percent opýtaných Slovákov by chcelo nakupovať aj viac udržateľných tovarov. Rastúce životné náklady im to ale sťažujú.