Na hlavný obsah

Štát sa postupne pripravuje na výstavbu druhej rúry tunela Branisko

Zrejme mu čoskoro skončí životnosť technológie.

Štát sa postupne pripravuje na výstavbu druhej rúry tunela Branisko
Na leteckej snímke z 20. októbra 2022 východný portál diaľničného tunela Branisko. Foto: TASR

Štát sa postupne pripravuje na výstavbu druhej rúry tunela Branisko. Aktuálne najdlhšiemu cestnému tunelu na Slovensku zrejme čoskoro skončí životnosť technológie a potrebná bude veľká rekonštrukcia. Diaľničiari sa preto pripravujú štúdiu uskutočniteľnosti.

Projekt tunela Branisko by sa tak zaradil aj do harmonogramu výstavby ciest. Odborníci však pripomínajú, že má iba odporúčací charakter a nové vedenie ministerstva s ním nemusí súhlasiť.

Takmer päť kilometrový tunel Branisko oslávi v lete 20 rokov od jeho otvorenia. Stále však funguje v obojsmernej premávke len v jednej tunelovej rúre. Podľa štatistík je totiž intenzita dopravy nízka. Druhá rúra tak zatiaľ nebola nutná. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko upozorňuje, že čoskoro môže na diaľničnom úseku pri Širokom vzniknúť pre motoristov nepríjemná situácia.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.

„Tak sedem až osem rokov pred nami možno bude končiť životnosť technológie. Ak sa tu bude musieť urobiť generálna oprava alebo výmena technológie, tak tu bude odstávka na niekoľko mesiacov,“ uviedol.

Šoféri by tak museli využiť horský priechod Branisko. Diaľničiari uvažujú aj nad rozšírením vozovky v tomto úseku. Poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) však pripomína, že Slovensko potrebuje tunel dokončiť napr. aj pre plynulosť dopravy na hlavnom diaľničnom ťahu D1.

„Sú tam aj iné kritériá, ako napríklad bezpečnosť. Uvedomme si, že v tej dlhej tunelovej rúre, ktorú máme dnes, jazdíme obojsmerne. Sú aj iné dôvody, ako len dopravná intenzita, aby druhá tunelová rúra bola,“ ozrejmil.

Štúdia uskutočniteľnosti

Diaľničiari by preto čoskoro mali začať so štúdiou uskutočniteľnosti. Tá ukáže aj to, koľko bude výstavba stáť. Tunel Branisko sa musí dostať aj do harmonogramu výstavby ciest. Koncom septembra sa však uskutočnia predčasné voľby.

Andrej Doležal preto verí, že jeho prípadný nástupca bude pokračovať v rozbehnutých projektoch. Exminister dopravy Arpád Ersek pripomína, že každý minister môže mať vlastnú víziu.

„Nie je to oporný bod pre budúceho ministra. Myslím si, že týmto bodom je to, v akom štádiu sú pripravené diaľnice a cesty prvej triedy, kde môže začať niečo stavať alebo robiť niečo od nuly,“ povedal.

Podľa Dalibora Trebichalského z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo je napr. v prípade výstavby ciest potrebné, aby sa postupovalo podľa jasného plánu. Každá zmena si totiž žiada nejaký čas.

„Tie doby, kým sa začne niečo realizovať, sú naozaj veľmi dlhé. Vo všeobecnosti aj súťaže trvajú veľmi dlho, nielen príprava. Toto prostredie by si naozaj zaslúžilo konečne nejakú stabilizáciu,“ dodal.

Harmonogram výstavby by sa mal aktualizovať v najbližších mesiacoch.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál