Na hlavný obsah

Bezpečnejšie cestovanie vlakom? Moderný systém má pomôcť znížiť aj nehodovosť

Komunikačné spojenie pribudne na novom úseku.

Bezpečnejšie cestovanie vlakom? Moderný systém má pomôcť znížiť aj nehodovosť
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Na hlavnej železničnej trati Varín – Košice – Čierna nad Tisou zmodernizujú komunikačné spojenie. Pribudne tam sieť GSM-R. Novinka má pomôcť rušňovodičom, výpravcom aj dispečerom s riadením dopravy a komunikáciou.

Keď chýba signál, rušňovodič nedokáže zistiť a ani nahlásiť poruchu na sieti, prekážku na trati či akýkoľvek iný problém. „Momentálne je taký stav, že sme odkázaní na mobilnú sieť. Signál nie je všade, veľa miest je hluchých na tejto trati, kde sa vôbec nedá dovolať,“ priblížil Peter Vitko, inšpektor bezpečnosti železničnej dopravy Železničnej spoločnosti Slovensko.

„Mali sme aj také prípady, že sme mali nehodu vlaku. Zostal stáť na trati po strete zo stromom. Rušňovodič sa, bohužiaľ, nevedel dovolať ani cez rádiostanicu, ani cez signál žiadneho mobilného operátora,“ uviedol rušňovodič Vladimír Vacula.

Modernizácii komunikačného spojenia sa v Správach RTVS o 19.00 h venovala redaktorka Katarína Zakuťanská:

Systém GSM-R navrhli na mieru železničnej doprave a sľubuje neprerušovanú komunikáciu. Moderná bezdrôtová komunikačná sieť na Slovensku pokrýva za posledných vyše 20 rokov 11 percent tratí. Teraz pribudne nová.

„Som presvedčený, že implementácia komunikačného štandardu na trati medzi Žilinou a Čiernou nad Tisou jednoznačne pomôže zlepšiť bezpečnosť na našich tratiach,“ myslí si poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina).

Obmedzenia by sme nemali pocítiť

Takmer všetky slovenské vlaky sú pre toto traťové rádiové spojenie vybavené. GSM-R systém je zároveň ďalším krokom k zníženiu nehodovosti na železničných tratiach.

„Doplní ho Európsky systém zabezpečenia jazdy vlakov, vďaka ktorému sa informácie z technických zariadení inštalovaných v železničnej infraštruktúre dostanú do hnacieho vozidla a poskytujú rušňovodičovi potrebné informácie,“ spresnila Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky.

Celková dĺžka upravovaného úseku je 329 kilometrov. Cestujúcich by práce obmedziť nemali. Projekt v hodnote viac ako 39 miliónov eur sa financuje aj z európskych zdrojov.

Úsek železničnej trate, ktorého sa modernizácia dotkne.
Úsek železničnej trate, ktorého sa modernizácia dotkne.Foto: RTVS

„Stopercentné pokrytie je naším zbožným prianím. Aj nám, ako prvým ľuďom v čele toho vlaku, ide o život. Nech je toho čím ďalej, tým viac a nech sa nedostatky čím skôr odstránia,“ dodal Vacula.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko