Všetky emisie oxidu uhličitého zo spaľovacích motorov nových vozidiel sa budú v Európskej únii od roku 2035 spoplatňovať. Členské štáty EÚ v utorok (28. 3.) definitívne schválili normu, ktorá od tohto dátumu prakticky znemožní predaj nových benzínových a naftových vozidiel.
Schváleniu dlho diskutovaných pravidiel zo strany ministrov EÚ predchádzala dohoda medzi Nemeckom a Európskou komisiou. Dohoda zabezpečuje ďalšie používanie spaľovacích motorov poháňaných výlučne syntetickými palivami.
Proti pravidlám sa postavilo len Taliansko a Poľsko, ale ich nesúhlas nestačil na ich zablokovanie. Keďže poslanci europarlamentu už normu odsúhlasili, môže teraz vstúpiť do platnosti.
Požiadavky Nemecka
Norma, ktorú koncom októbra schválilo české predsedníctvo, je súčasťou balíka návrhov na výrazné zníženie emisií skleníkových plynov. Okrem nulových emisií oxidu uhličitého od roku 2035 sa v ňom zavádza aj postupný cieľ znížiť emisie oxidu uhličitého o 55 percent do konca tohto desaťročia v porovnaní s úrovňou v roku 2021.
Berlín mal však problémy s jeho znením. Podľa neho dostatočne nezaručuje výnimky pre používanie motorov na syntetické palivá, známe aj ako e-palivá. K jeho požiadavkám sa pridali ďalšie krajiny, ktoré získali dostatok hlasov na zablokovanie návrhu.
Komisia a nemecká vláda v sobotu (25. 3.) oznámili, že sa podarilo nájsť kompromis. Zatiaľ čo Nemecko a Česko v utorok s normou súhlasili, Taliansko a Poľsko boli proti. Taliansko sa neúspešne pokúšalo presadiť do textu podporu biopalív.