Na hlavný obsah

Kritika slovenských železníc sa valí z ďalšej strany. Odborári sa obracajú na prezidentku

Upozorňujú na zastaranú infraštruktúru.

Kritika slovenských železníc sa valí z ďalšej strany. Odborári sa obracajú na prezidentku
Ilustračná snímka. Foto: Facebook/Železnice Slovenskej republiky

Situácia na železniciach je kritická a dlh na údržbe infraštruktúry stále narastá. V stredu (29. 3.) na to upozornila Odborová asociácia výpravcov a dispečerov a Federácia strojvodcov Slovenskej republiky. Odborové organizácie zároveň požiadali o stretnutie k tejto téme prezidentku Zuzanu Čaputovú.

„Na pani prezidentku sa obraciame ako na morálnu a spoločenskú autoritu, pretože už nevidíme inú možnosť. Situácia je naozaj kritická a upozorňujeme na to spoločne s Asociáciou železničných dopravcov Slovenska (AROS) už dlhodobo bez akejkoľvek snahy o riešenie,“ uviedol prezident Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov Jozef Chovanec.

Na havarijný stav železničnej infraštruktúry na Slovensku upozornili tento týždeň České dráhy, ku ktorým sa pridala Asociácia železničných dopravcov Slovenska. Nehoda vlaku Pendolino v Žiline sa podľa Chovanca stala na výhybke, ktorá je 15 rokov po životnosti.

„Viaceré súčasti železničnej infraštruktúry po dobe životnosti naďalej slúžia v železničnej prevádzke. Alarmujúcou skutočnosťou je, že pravidelná a riadna údržba sa zanedbáva takým spôsobom, že finančný dlh k nej sa dnes už pohybuje v stovkách miliónov eur a každým dňom narastá,“ upozornil Chovanec.

Je potrebná bezpečná infraštruktúra

Prezident Federácie strojvodcov Slovenskej republiky Dušan Kaša je presvedčený, že bez bezpečnej železničnej infraštruktúry nebudeme schopní čeliť výzvam, ktoré Slovensko v najbližšej dobe čakajú.

„Či už pôjde o klimatickú krízu alebo pomoc s obnovou vojnou zničenej Ukrajiny. V oboch prípadoch hrá železničná doprava kľúčovú úlohu,“ priblížil Kaša.

Hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová v utorok (28. 3.) poznamenala, že železnice si uvedomujú súčasný stav svojej infraštruktúry. Podľa nej štát vie o podfinancovaní železníc z jeho strany, pričom len na rok 2023 potrebujú na odloženú údržbu približne 33 miliónov eur.

„Tieto peniaze nie sú určené na ‚modernizáciu‘, ale na odstránenie nežiaduceho stavu. Ten nám každoročne vzniká z nedostatočného dofinancovania,“ uviedla Feik Achbergerová. ŽSR dúfajú, že aj apelovaním na kompetentných k takýmto udalostiam v budúcnosti pomocou dofinancovania nebude dochádzať.

S viacerými výhradami Českých dráh sa stotožnilo aj Ministerstvo dopravy (MD) SR. „Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes. Čo sa týka náhrady škôd, ŽSR majú na takéto udalosti poistenie,“ uviedla hovorkyňa MD Miriama Švikruhová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko