Na hlavný obsah

Mestá sa strednom Slovensku chcú urýchliť výstavbu obchvatu Zvolena. Zvažujú alternatívnu trasu

Výstavba by sa mala začať o 15 rokov.

Mestá sa strednom Slovensku chcú urýchliť výstavbu obchvatu Zvolena. Zvažujú alternatívnu trasu
Na snímke je mapa s alternatívami zvolenského obchvatu. Foto: RTVS

Výstavba obchvatu Zvolena je stále v nedohľadne. Podľa odhadov ministerstva dopravy by sa mal začať stavať o 15 rokov. Mestá na strednom Slovensku to chcú urýchliť, zvažujú preto aj alternatívnu trasu.

Podľa meraní spred šiestich rokov sa zistilo, že cestou I/16 – Zvolen – Lučenec prechádza denne 18-tisíc až 22-tisíc áut. Aby sa doprava na tomto úseku odľahčila, treba vybudovať obchvat. V hre sú aktuálne dva varianty.

Podľa hovorkyne Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Evy Žgravčákovej má ísť o Severný variant s modifikáciou na začiatku úseku v križovatke Kováčová a v Križovatke Rákoš a takzvaný mestský variant.

Obchvatu Zvolena sa v reportáži venoval redaktor RTVS Andrej Bálint:

So severným obchvatom, ktorý by prechádzal cez kataster mesta Sliač, však dlhodobo nesúhlasí samospráva ani obyvatelia. V minulosti spisovali petície, aj protestovali.

„Severný obchvat je podľa nás, aj podľa kúpeľov rušivý práve pre kúpele, pretože vrty by mohli spôsobiť to, že by sme prišli o vzácnu minerálnu vodu, ktorú tu máme,“ skonštatovala primátorka mesta Sliač Ľubica Balogová.

Mesto pripúšťa aj druhý variant

Rezort dopravy odhaduje, že výstavba severného variantu by sa začala o 15 rokov. Mesto Zvolen preto teraz pripúšťa, aj mestský variant.

„S tým, že cesta by vybehla do zeme pri hoteli Tenis a pri Bučine by vyšla von. Ak by ten obchvat, ktorý ide cez mesto vyšiel ako dobrý, tak táto alternatíva by pomohla mestu v ďalších rozvojových projektoch,“ podotkol primátor Zvolena Vladimír Maňka. Iný názor má však rezort dopravy, aj analytici.

„Je tu možno ešte priestor na diskusiu, ale momentálne pokračujeme v alternatíve severného obchvatu Zvolena,“ uviedol štátny tajomník rezortu dopravy Jaroslav Kmeť.

„Aktuálne je najrealistickejší tzv. severný variant, ktorý môžeme nahradiť dvojpruhom, alebo trojpruhom so zjednodušenými križovatkami,“ povedal analytik z Útvaru hodnoty za peniaze Michal Kalafut. Ak po ukončení procesu EIA vyjde ako najrelevantnejší severný variant, primátorka Sliača avizuje, že sa bude brániť.

„Mesto Sliač určite nebude súhlasiť so severným obchvatom a podnikne všetky možné zákonom umožňujúce kroky, ktoré bude môcť,“ informovala primátorka Balogová. Výsledky vplyvov na životné prostredie by mal byť známe ešte tento rok.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny