Na hlavný obsah

Rezorty obrany a vnútra by mohli spojiť svoje letecké útvary. Návrh však čelí kritike

Zmena by mohla zasiahnuť logistiku aj plánovanie letov.

Rezorty obrany a vnútra by mohli spojiť svoje letecké útvary. Návrh však čelí kritike
Ilustračná snímka. Foto: TASR

Ministerstvo obrany navrhuje zlúčiť svoj letecký útvar s útvarom rezortu vnútra. Argumentuje, že Slovensko je jediným členským štátom Severoatlantickej aliancie (NATO) a Európskej únie (EÚ), kde dopravu najvyšších predstaviteľov štátu nezabezpečuje ministerstvo obrany. Rezort vnútra však so zmenou nesúhlasí a proti iniciatíve sa razantne ohradil.

Návrh spojenia letiek oboch rezortov prichádza z dielne ministerstva obrany aj s kompletnou analýzou. V nej sa totiž odvoláva napríklad na vyššiu bezpečnosť prepravy ústavných činiteľov v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného či núdzového stavu. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Tobiáš Petra.

Proti je však ministerstvo vnútra, ktoré žiada odbornú diskusiu. Rezort obrany argumentuje, že kým nedostane analýzu od rezortu vnútra, nemajú o čom rokovať. Tú dodnes rezortu neposkytli. Zároveň rezort vnútra na žiadosť nereagoval, informovala hovorkyňa ministerstva obrany Martina Kovaľ Kakaščíková.

Vnútro s presmerovaním letky nesúhlasí

Ministerstvo vnútra však s presmerovaním ich letky pod ozbrojené sily nesúhlasí. Podľa povereného šéfa rezortu Romana Mikulca (OĽANO) by to malo dosah aj na logistiku, plánovanie letov či bezpečnostné predpisy.

„Pretože činnosti vykonávané v prospech Policajného zboru a v prospech Hasičského a záchranného zboru (HaZZ), Horskej záchrannej služby (HZS), nikdy nemôžu byť pod ozbrojenými silami. To znamená, že sa zachovala letka ministerstva vnútra, ale tu sa bavíme o airbusoch, ktoré teoreticky mali prejsť,“ skonštatoval Mikulec.

Ministerstvo obrany si, naopak, myslí, že ide o systémové riešenie, ktorého efektivita sa už preukázala v praxi. Ako príklad uviedlo minuloročnú evakuačnú operáciu z kábulského letiska, pri ktorej prístup umožnili výhradne vojenským lietadlám.

„Vzhľadom na to na miesto letelo vojenské dopravné lietadlo Spartan, pretože airbus nezískal prístup,“ vysvetlila Kakaščíková.

Minister Mikulec oponuje a dodáva, že nie všetky krajiny preferujú prílet vojenských lietadiel. „Toto bol príklad Turecka, kde bola požiadavka, aby tam nelietali lietadlá pod znakmi ozbrojených síl,“ skonštatoval.

A práve na účely prepravy rôzneho materiálu by sa mohli využívať lietadlá Spartan v pôsobnosti rezortu obrany. Tie však podľa zistení TV Markíza nelietajú už niekoľko mesiacov pre chýbajúce súčiastky. Rezort obrany potvrdil, že na ich dodaní pracuje. Samotný návrh na spojenie letiek je možné pripomienkovať do polovice marca.

Téme sa v Správach RTVS o 19.00 h venovala aj redaktorka Klára Grausová:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál