Približujeme sa svetovému trendu. Tisíce ľudí na Slovensku bývajú vo vzdialenejších okresoch s nižšími nákladmi na život, no oficiálne pracujú z domu pre kariérne rozvinutejší Bratislavský kraj.
Štúdia, ktorá vznikla na základe údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR z posledného sčítania obyvateľstva, presne definuje únik mozgov z regiónov a mapuje migráciu obyvateľov za prácou v rámci republiky. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Nina Miková.
Všeobecne platí, že ľudia sa snažia za prácou migrovať do susedných okresov. Výnimkou je Bratislavský kraj. Hovorkyňa pre sčítanie Jasmína Stauder vysvetľuje, že dôvodom je nový fenomén, ktorý ovplyvnila pandémia – práca z domu.
„Pre obyvateľov, ktorí migrujú z celého Slovenska do Bratislavského kraja, nie je vzdialenosť podstatná. Majú totiž možnosť využiť tzv. home office,“ uviedla Stauder. Takmer 122-tisíc ľudí pracujúcich v Bratislavskom kraji má podľa ŠÚ SR bydlisko v inom regióne. Výhodou môžu byť napríklad nižšie náklady na život.
„V Bratislavskom kraji vidíme najviac takýchto pracovných príležitostí, ktoré sú na diaľku a ponúkajú prácu z domu. Je to ale z dôvodu, že práve v tomto kraji vidíme aj najviac kancelárskych pracovných ponúk v administratíve alebo zákazníckej podpore,“ priblížila hovorkyňa portálu Profesia Nikola Richterová.
Na východe už zohráva rolu geografická poloha
Hoci pomerne vysoký počet ponúk na home office badať podľa Profesie ešte v Košickom kraji, ŠÚ SR poukazuje, že tento trend tam natoľko aplikovaný nie je. Pri dochádzaní za prácou už zohráva rolu geografická poloha.
Až 89 percent dochádzajúcich zamestnancov má bydlisko v susednom Prešovskom kraji. Jasmína Stauder hovorí, že podobné to je pri dochádzaní do ostatných krajov.
„Spravidla dochádza zo susedných krajov viac ako 80 percent dochádzajúcich v priemere,“ uviedla. Je podľa nej „nesmierne dôležitý“ rozvoj infraštruktúry, aby sa títo zamestnanci mohli do práce dopraviť.
Podľa geopriestorových výsledkov sčítania väčšina zamestnancov na prepravu využíva automobil. Štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť na sociálnej sieti reagoval, že dáta utvrdili rezort aj v potrebe posilnenia takzvanej zelenej dopravy, teda cyklotrás či posilnenia vlakovej dopravy.