Na hlavný obsah

Vedomosti žiakov preverilo Testovanie 9. Podľa analytika jeho potenciál nevyužívame dostatočne

Má ho za sebou viac ako 46,5-tisíc deviatakov.

Vedomosti žiakov preverilo Testovanie 9. Podľa analytika jeho potenciál nevyužívame dostatočne
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

V čom majú žiaci medzery a ako sú na tom v porovnaní s inými školami? Aj to ukážu výsledky Testovania 9. Má ho za sebou viac ako 46,5-tisíc deviatakov základných škôl a štvrtákov osemročných gymnázií.

Niektoré stredné školy zohľadnia výsledky pri prijímaní nových študentov. Podľa analytika potenciál testovania nevyužívame dostatočne.

Testovanie 9 v stredu (22. 3.) preverilo vedomosti žiakov z matematiky a dvoch vyučovacích jazykov – slovenčiny a maďarského jazyka. Krátko pred ôsmou ráno sa nervozita niektorých žiakov stupňovala. Na testy sa väčšina učila priebežne.

„To čítanie s porozumením, myslím, že tam by mohli mať problémy, lebo každý ten text pochopí inak. Musia častokrát vedieť čítať aj medzi riadkami, musia si vedieť spojiť súvislosti, takže tam sme to, dúfam, nacvičili dobre,“ hovorí Zuzana Bublová, učiteľka slovenského jazyka, ZŠ Karloveská 61.

Téme testovania vedomostí žiakov sa venovala redaktorka RTVS Ľubomíra Hulínová:

Pred testovaním prišla žiakov podporiť aj školská psychologička. „Konkrétne za mnou prišli žiaci, aby som im pomohla v rámci toho ako eliminovať stres pred skúškou alebo počas skúšky, keď už ich chytí panika, tak čo robiť,“ povedala Katarína Zemková, školská psychologička, ZŠ Karloveská 61, Bratislava.

Školy sa môžu navzájom porovnať

Testy z matematiky trvali hodinu a pol. Slovenčina bola naplánovaná na 70 minút.

„Mala som pocit, že tie úlohy boli také, že niektorí nemali nejaké problémy, že by sa
trápili. Ale iní mali zasa také stavy ako keby zúfalstva, veď uvidíme,“ zhrnula Júlia Kuchtová, učiteľka anglického jazyka, odborný dozor.

Analytik v tejto súvislosti pripomína, že nie každá škola výsledky zohľadňuje, ani to nie je jej povinnosťou. Štát podľa neho s výsledkami taktiež nerobí nič.

„Nerobí žiadne analýzy, žiadne opatrenia, nepomáha školám, ktoré neuspejú v takomto testovaní,“ upozornil Michal Rehuš, analytik Centra vzdelávacích analýz.

Pre školu, ktorú sme navštívili je dôležité najmä percentuálne vyhodnotenie testov – môžu sa porovnať s inými školami. Môže sa aj sústrediť na medzery, ktoré v učivách žiaci majú.

„V každom prípade covidové roky sa určite podpísali aj na týchto žiakoch. Takže sme veľmi zvedaví, čo nám ukáže toto postcovidové testovanie,“ vyhlásila Eva Horníková, riaditeľka ZŠ, Karloveská 61, Bratislava.

Všetky testy budú vyhodnocované centrálne, elektronicky. Výsledky získajú školy 21. apríla.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko