Na hlavný obsah

České dráhy sa sťažujú na stav slovenských železníc. Železničiari hovoria o medzinárodnej blamáži

Za vykoľajenie vlaku v Žiline vinia nás.

České dráhy sa sťažujú na stav slovenských železníc. Železničiari hovoria o medzinárodnej blamáži
Na ilustračnej snímke vlak. Foto: RTVS

Vykoľajenie vlaku zo začiatku marca v Žiline podľa českého dopravcu zrejme spôsobil kritický stav železničných koľají a výhybiek. České dráhy preto adresovali list Železniciam Slovenskej republiky. Asociácia železničných dopravcov Slovenska hovorí o medzinárodnej blamáži. Štát si zlý stav železničnej infraštruktúry uvedomuje.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Štefánia Turyová.

Nehoda zo začiatku mesiaca sa zaobišla bez obetí či ujme na zdraví cestujúcich. Českým dráham vznikla „len“ finančná škoda.

„S informáciou našich rušňovodičov, ktorí jazdia do Žiliny alebo do Košíc, potom máme informácie o ďalších krízových miestach, ktoré sú v nevyhovujúcom stave. Zlý stav infraštruktúry nám okrem meškaní prenášaných na české územie spôsobuje zvýšené náklady na údržbu vozidiel,“ vysvetlila Vanda Rajnochová.

Slovensko možno obísť po železničnej sieti z každej strany. Tvrdí výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka. Slovensko tak napríklad obchádzajú tranzitné nákladné vlaky, rozvoz tovarov zabezpečujú kamióny namiesto vlakov.

„Aby bol manažér infraštruktúry normálne financovaný a aby vedel rok či dva dopredu, ako bude financovaný. Potom sa môžeme baviť o tom, že okrem týchto ad hoc problémov sa začnú riešiť aj tie strategické,“ ozrejmil.

Dlhodobé podfinancovanie zo strany štátu

Železnice Slovenskej republiky sú zo strany štátu dlhodobo podfinancované. Len pre tento rok potrebujú na odloženú údržbu 33 miliónov eur. Česká republika či Rakúsko majú podľa nich každoročne financie nie len na údržbu, ale aj na investície.

„Bez zdrojov bude súčasný stav železničnej infraštruktúry naďalej zhrošovať technický stav. Dúfame, že pri tvorbe rozpočtu na ďalšie roky budú zohľadnené naše požiadavky a následne v ďalších rokoch budeme schopní realizovať všetky potrebné úkony na zlepšenie stavu infraštruktúry,“ ozrejmila hovorkyňa Ria Feik Achbergerová.

Stavu slovenských železníc sa venoval aj redaktor RTVS Martin Záruba:

Ministerstvo dopravy zlý stav železničnej infraštruktúry uznáva.

„Ministerstvo bude naďalej pri tvorbe rozpočtu a pri jeho revíziách apelovať na to, aby sme dostali na opravy a rekonštrukcie viac peňazí, ako dostávame dnes. Čo sa týka náhrady škôd, Železnice Slovenskej republiky sú proti takýmto udalostiam poistené,“ dodal Martin Petro z odboru komunikácie rezortu.

Český dopravca žiada železnice slovenskej republiky o čo najrýchlejšiu nápravu závad na infraštruktúre.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál