Len každé deviate koľajové vozidlo je na slovenských tratiach nové, alebo zmodernizované. Vyplýva to z analýzy Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ). Podľa kontrolórov je chyba hlavne v zle nastavenom systéme financovania.
Podľa nich musí štát pristúpiť k viaczdrojovému financovaniu železničných spoločností. Problém s modernizáciou vozového parku si uvedomuje železničná spoločnosť aj ministerstvo dopravy. Poverený minister však pripomína, že len na odloženú údržbu potrebujeme približne pol miliardy eur.
Nie je to tak dávno keď na tratiach dochádzalo k takmer pravidelnému požiaru rušňov. Situácia sa odvtedy síce zlepšila, no NKÚ upozorňuje, že koľajová doprava je v kritickom stave a dlhodobo zanedbávaná. Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Lukáš Dzivý.
Kontrolóri poukazujú, že modernizácia vozového parku železničnej spoločnosti Slovensko nebola za ostatných 10 rokov plynulá, napriek tomu, že sa na to minulo takmer 820 miliónov eur.
Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy poukazuje na chybne nastavený systém financovia, keď štát nenahradí národnému dopravcovi napríklad bezplatné jazdy študentov a dôchodcov.
„Ak nemáte finančné prostriedky, ak nedostanete jasnú predvídateľnosť finančného krytia, vy si neviete naplánovať aktivity, ktoré smerujú či už k modernizácii rušňov alebo k modernizácii vozňov,“ skonštatoval.
Samotná železničná spoločnosť sa s výsledkom a odporúčaniami kontroly stotožňuje. „Ako národný dopravca súhlasíme so vznesením odporúčaní NKÚ, zaviazať Ministerstvo dopravy SR ako nositeľa dopravnej politiky, predložiť dlhodobú, finančne udržateľnú a realistickú stratégiu rozvoja železničnej osobnej dopravy na Slovensku,“ povedal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Nefinancujú nové vlaky
Poverený minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) tvrdí, že stratégiu predstavil už pred dvoma rokmi v podobe Harmonogramu prípravy a výstavby projektov železničnej infraštruktúry. Pripomína, že železniciam sa 30 rokov nevenovala dostatočná pozornosť.
„Aj keby sme dnes prijali nejaké zásadné rozhodnutie, že poďme dobiehať ten investičný dlh, bude to trvať minimálne 10 rokov, kým infraštruktúru dostaneme do nejakého normálneho stavu,“ doplnil.
Na finančnú stránku železničnej dopravy dlhodobo poukazujú aj analytici. Desana Mertinková hovorí, že štát financuje iba základnú prevádzku vlakov.
„Železničnej spoločnosti preto chýbajú nové rýchlikové rušne a vozne, má nedostatok reštauračných vozňov a od svojho vzniku prakticky neinvestovala do rozvoja vozňov,“ poznamenala. Upozornila tiež, že pri modernizácií sa štát spolieha len na peniaze z eurofondov. Na rovnaký problém poukazuje aj NKÚ.
Železničná spoločnosť najbližšie plánuje kúpiť 26 ojazdených dieselových vlakov za 78 miliónov eur.