Na hlavný obsah

Na Slovensku výrazne stúpol počet súkromných letov a s nimi aj emisie. Analytici bijú na poplach

Počet súkromných letov stúpol v celej Európe.

Na Slovensku výrazne stúpol počet súkromných letov a s nimi aj emisie. Analytici bijú na poplach
ilustračná snímka. Foto: RTVS

Počet súkromných letov na Slovensku v minulom roku výrazne stúpol. Znamená to aj vyššiu hladinu emisií. Analytici bijú na poplach.

V minulom roku vypravili zo slovenských letísk viac ako 2 500 súkromných letov. Vyprodukovali pri tom 10-tisíc ton oxidu uhličitého.

„Keď porovnáme rok 2021 a rok 2022 tam bol nárast počtu súkromných letov vychádzajúcich zo Slovenska o 127 %. Tieto lety vyprodukovali toľko emisií, ako vyprodukuje v priemere 6 666 áut,“ uviedol Katarína Juríková, výkonná riaditeľka Greenpeace Slovensko.

Počet súkromných letov stúpol v celej Európe, a to o 64 %. Analytik tvrdí, že každé zhoršenie emisnej situácie bude prispievať k horšiemu stavu klímy.

,,Pre Slovensko to znamená najmä zvyšovanie období horúčav, období sucha, zhoršovanie extrémov počasia a ich intenzitu, a to najmä v podobe víchric alebo búrok,“ upozorňuje Pavol Široký, analytik, Inštitút environmentálnej politiky.

Zvyšujúcemu počtu súkromných letov a ich dosahu na životné prostredie sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Andrea Škutová:

V kontexte klimatickej krízy organizácia Greenpeace spúšťa petíciu za zákaz súkromných letov. ,,Veríme, že bude úspešná, pretože čelíme naozaj veľkej urgencii vyriešiť klimatickú krízu. Máme 7 rokov na to, aby sme znížili emisie skoro o polovicu a vyhli sa naozaj katastrofálnym následkom,“ vyhlásila Juríková.

„Je určite dôležité hľadať, z dlhodobého hľadiska, tie cesty nízkouhlíkových palív, využívať viac vodíkové palivá, ktoré sú vyrobené z obnoviteľných zdrojov, nejaké pokročilé biopalivá. Toto sú ale ešte celkom drahé technológie,“ uviedol Široký.

Zákaz situáciu nevyrieši

Riaditeľ inštitútu pre dopravu a hospodárstvo tvrdí, že zakázanie súkromných letov situáciu nevyrieši a netreba zabúdať ani na iné druhy dopravy, predovšetkým lodnú.

,,Ak niekto hovorí, áno – znížme počet, zakážme privátne lety, tak by mal aj povedať, že by sme mali obmedziť aj lietanie za dovolenkami, chartrové lety cez leto. To by bolo spravodlivé. Keď si porovnáte auto, vlak, lietadlo a loď – tankerové lode a dieselové lode, tak tankerové lode sú najhoršie a nikto o tom nehovorí,“ skonštatoval Ondrej Matej, riaditeľ, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo.

Podľa analytika by riešením mohlo byť vyššie zdanenie súkromných letov, čo by mohlo ich počet zredukovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko