Na hlavný obsah

Nákladná doprava skracuje životnosť slovenských ciest. Samosprávy chcú vyberať pokuty za preťažené kamióny

Investovať chcú do dynamických váh.

Nákladná doprava skracuje životnosť slovenských ciest. Samosprávy chcú vyberať pokuty za preťažené kamióny
Na ilustračnej snímke kamióny. Foto: RTVS

Samosprávne kraje chcú vyberať pokuty za preťažené nákladiaky. Investovať chcú do dynamických váh. Podľa samospráv cesty II. a III. triedy opakovane poškodzuje nákladná doprava.

Na ceste III. triedy medzi Novými Sadmi pri Nitre a Piešťanmi kamióny nemajú čo robiť. Bežne však tadiaľ jazdia namiesto toho, aby využili dlhšiu trasu po rýchlostnej ceste a diaľnici.

Na ďalších cestách je zas kamiónov toľko, že im skracujú životnosť. Problémy sú naprieč Slovenskom. Podľa samospráv tiež preto, že kamióny jazdia aj preťažené.

„Tieto faktory majú negatívny vplyv na stavebno-technický stav ciest II. a III. triedy a zvyšujú náklady na ich správu a údržbu,“ uviedla hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Henrieta Prokopová.

„Cesta by mala slúžiť 20 až 25 rokov. Preťažovaním táto cesta degraduje po 5 až 10 rokoch, takže tieto peniaze idú von oknom,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský.

Nákladnej doprave a stavu slovenských ciest sa venovala redaktorka RTVS Jana Obrancová:

Samosprávy si chcú cesty kontrolovať sami

Samosprávne kraje preto prichádzajú so spoločným návrhom. Cesty, ktoré majú v správe, chcú sami kontrolovať. „Mali by sme možnosť priameho zapojenia do kontroly tonáže a chrániť vlastné cesty,“ dodal predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič.

Podľa Majerského nie je na Slovensku toľko policajtov, aby mohli vždy a všade kontrolovať cestné úseky. „Práve preto chceme investovať do dynamických váh. No keď už ideme investovať, nech nám štát zmení legislatívu, aby sme mali možnosť výberu pokuty,“ dodal.

„Akákoľvek zmena si vyžaduje diskusiu na odbornej úrovni dotknutých orgánov. Preto v tejto chvíli nie je možné bližšie sa vyjadriť,“ vysvetlila hovorkyňa Prezídia policajného zboru Denisa Bárdyová. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) je to správny prístup. „Pracujeme na legislatívnom návrhu, ktorý by sa mohol ešte dostať do parlamentu,“ dodal.

Na Slovensku máme vyše 18-tisíc kilometrov ciest, z toho asi 14-tisíc sú cesty II. a III. triedy, ktoré spravujú samosprávy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny