Na hlavný obsah

Parížsky prokurátor sa odvolal proti verdiktu v prípade havárie letu Air France

Čelili mu pre haváriu lietadla, pri ktorej zomrelo 228 ľudí.

Parížsky prokurátor sa odvolal proti verdiktu v prípade havárie letu Air France
Na snímke Alain Jakubowicz, právnik združenia AF447 Pomoc a solidarita. Foto: TASR/AP

Parížsky prokurátor vo štvrtok (27. 4.) uviedol, že sa odvolal proti rozhodnutiu súdu, ktorý pred niekoľkými dňami oslobodil spoločnosti Air France a Airbus spod obvinenia z neúmyselného zabitia. Čelili mu pre haváriu lietadla na linke z Ria de Janeira do Paríža, pri ktorej v roku 2009 zomrelo 228 ľudí.

Informovali o tom tlačové agentúry. Súdny verdikt pobúril rodiny obetí, ktoré trinásť rokov bojovali za to, aby sa prípad dostal na súd a ktoré preto dnešné oznámenie prokuratúry privítali.

Súd rozhodol, že síce „došlo k pochybeniu“, ale „nebola preukázaná príčinná súvislosť s nehodou“. Odvolaním sa proti tomuto rozsudku plánuje prokuratúra podľa svojho vyhlásenia „plne využiť opravné prostriedky, ktoré poskytuje zákon“.

„Je to obrovská úľava,“ povedal agentúre AFP právnik Alain Jakubowicz, ktorý zastupuje rodiny približne 40 obetí. „Toto odvolanie prokuratúry bolo poslednou šancou pre pozostalých,“ vyhlásil a dodal, že v prípade bolo veľa chýb.

Občianska zodpovednosť za nehodu

Súd nekonštatoval spoločnosti vinnými z trestného činu. Sudcovia ale uviedli, že Airbus a Air France nesú občiansku zodpovednosť za škody spôsobené nehodou, a nariadil im odškodniť rodiny obetí. Celkovú sumu neuviedol, v septembri by sa malo konať ďalšie vypočutie, ktoré ju spresní. Air France už rodiny obetí, ktoré pochádzali z 33 krajín, odškodnil.

Išlo o prvé súdne konanie vo Francúzsku, v ktorom boli pre obvinenie z neúmyselného zabitia súdené spoločnosti. V prípade odsúdenia hrozila každej z firiem pokuta až 225 000 eur.

Stroj Airbus A330 letu AF447 sa zrútil do Atlantiku 1. júna 2009. Na jeho palube zomrelo 228 cestujúcich a členov posádky viac ako troch desiatok národností. Išlo o najhoršiu haváriu v dejinách Air France. Trosky sa našli až o takmer dva roky neskôr v hĺbke 3 900 metrov.

Vyšetrovacia správa z roku 2012 uviedla, že k nehode prispeli nedostatky vo vybavení lietadla a nevhodné reakcie vystresovaných pilotov. Séria odborných analýz okrem iného ukázala, že pilotov zmietla námraza na rýchlostných sondách a stroj havaroval v priebehu menej ako piatich minút.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet