Na hlavný obsah

Kollár kritizuje šéfa envirorezortu. Pri postoji k zákazu spaľovacích motorov mal postupovať bez mandátu

Minister životného prostredia Ján Budaj sa bráni.

Kollár kritizuje šéfa envirorezortu. Pri postoji k zákazu spaľovacích motorov mal postupovať bez mandátu
Zľava predseda parlamentu Boris Kollár a minister životného prostredia Ján Budaj. Foto: TASR/koláž RTVS

Parlament sa zrejme bude zaoberať uznesením k dočasne poverenému ministrovi životného prostredia v súvislosti so zákazom spaľovacích motorov od roku 2035. Avizoval to predseda Národnej rady SR Boris Kollár, ktorý tvrdí, že Ján Budaj nehlasoval v Bruseli proti zákazu, tak ako ho zaviazal parlament.

Poverený minister kritiku odmieta. Hovorí, že na rokovaní v Bruseli nebol. Slovenská delegácia zároveň informovala parlamentný výbor pre európske záležitosti o zámere hlasovať v súlade s Nemeckom, ktoré dosiahlo dohodu o používaní syntetických palív.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Soňa Otajovičová:

Spaľovacím motorom odzvoní o 12 rokov. Zákazu predchádzali dlhé diskusia nielen v Bruseli, ale aj na Slovensku. Proti zákazu sa ešte v polovici marca uzniesol parlamentný výbor pre európske záležitosti. Envirorezort sa zaviazal zákaz odmietnuť.

Predseda parlamentu a hnutia Sme rodina Boris Kollár pripomína, že členovia vlády sú podriadení parlamentu. „Vláda sa zodpovedá parlamentu a vláda musí plniť pokyny parlamentu. To je absolútne porušenie všetkého, neviem, či to nie je aj trestný čin,“ povedal.

Budaj sa bráni

Minister Ján Budaj sa bráni. Na rokovaní v Bruseli nebol on, ale jeho štátny tajomník, ktorý odoslal návrh na zmenu stanoviska Slovenska parlamentnému výboru. Ten sa však nevyjadril. „Sekretariát výboru sám potvrdil, že tým bola doplnená pozícia Slovenska. Také stanovisko, že návrh zmeny pozície Slovenskej republiky bol schválený tichou procedúrou,“ priblížil envirorezort v stanovisku.

Stanovisko Slovenska sa malo zmeniť po tom, keď sa Nemecko dohodlo s Európskou komisiou a do návrhu na zákaz spaľovacích motorov sa dostala výnimka pre syntetické palivá. Podľa predsedníčky výboru pre európske záležitostí Vladimíry Marcinkovej (SaS) však návrh na zmenu prišiel neskoro.

„V deň stretnutia európskych krajín poslali iné stanovisko za ministerstvo, ktoré bolo v rozpore s tým, čo prijal európsky výbor. Nedali výboru čas k tomu zasadnúť. Poslali to ráno o 8.00 h a o 15.00 h už k tomu sedeli v Bruseli

Ministerstvo životného prostredia ďalej argumentuje aj tým, že automobilový priemysel deklaroval pripravenosť na prechod na elektromobilitu. Podľa viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu Pavola Prepiaka však slovenské automobilky pripravené nie sú.

„Transformačný proces niekde začal, pripravuje sa, ale hovoriť, že sme pripravení na rok 2035 nie je pravdou,“ skonštatoval.

Minister Budaj si myslí, že Slovensko by nemalo spochybňovať úsilie automobiliek v modernizácii, a nekonzervovať fosílnu éru, ktorej klimatické dôsledky ohrozujú prežitie sveta.

Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Barbora Bodáková:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál