Na hlavný obsah

Terčom útoku klimatických aktivistov sa stala Degasova socha malej tanečnice vo Washingtone

Cieľom bolo, aby Joe Biden vyhlásil stav klimatickej núdze.

Najnovším terčom útoku klimatických aktivistov sa vo štvrtok (27. 4.) stala socha francúzskeho umelca Edgara Degasa, ktorú vystavujú v Národnej galérii vo Washingtone. Dielo z vosku chráni vitrína z plexiskla, na ktorú dvojica aktivistov rukami naniesla pruhy červenej a čiernej farby. Informoval o tom denník Washington Post s tým, že ide o jednu z prvých akcií tohto druhu v Severnej Amerike.

Národná galéria v americkom hlavnom meste má jednu z najlepších umeleckých zbierok na svete. Jedným z exponátov je aj originál voskovej sochy s názvom Malá štrnásťročná tanečnica (Little Dancer Aged Fourteen). Edgar Degas ju začal tvoriť v roku 1879 a dokončil o dva roky neskôr.

Galéria vo svojom vyhlásení, poskytnutom aj agentúre AFP, uviedla, že po akcii aktivistov bolo táto socha dočasne odinštalovaná z výstavných priestorov, aby sa „posúdilo jej možné poškodenie“.

„Kategoricky odsudzujeme tento fyzický útok na jedno z našich umeleckých diel,“ uviedla galéria. Dodala, že do prípadu sa zapojil i Federálny úrad pre vyšetrovanie.

K zodpovednosti sa prihlásila neznáma skupina

K zodpovednosti za protestnú akciu v Národnej galérii sa prihlásilo doteraz neznáme zoskupenie Declare Emergency (Vyhláste stav núdze). Vo svojom vyhlásení uviedlo, že tento čin bol súčasťou série akcií, ktorých cieľom je, aby prezident USA Joe Biden vyhlásil stav klimatickej núdze a zastavil všetky projekty využívania fosílnych palív na federálnych a domorodých územiach.

AFP pripomenula, že protesty klimatických aktivistov, ktorí sa zamerali na vystavené umelecké diela, sa zintenzívnili na jeseň minulého roku, a to najmä v Európe. Cieľom aktivistov je upozorniť na globálne otepľovanie a ovplyvniť verejnú mienku.

Napríklad v Madride sa ekologickí aktivisti z hnutia Futuro Vegetal prilepili k rámom dvoch obrazov Francisca Goyu v múzeu Prado, v Londýne hodili plechovky s paradajkovou polievkou na obraz Slnečnice od Vincenta van Gogha alebo zemiakovou kašou znečistili ochranné sklo na diele Clauda Moneta v nemeckom meste Postupim.

Snaha upútať širšiu verejnosť

Profesorka sociológie na Marylandskej univerzite Dana R. Fisherová, ktorá sa zaoberá protestmi a sociálnymi hnutiami, podľa denníka Washington Post poznamenala, že sufražetky v minulosti umelecké diela ničili, zatiaľ čo klimatickí aktivisti sa zameriavajú len ochranné vitríny, sklá alebo rámy diel, nie na artefakty samotné.

Podľa Fisherovej ide o zjavnú snahu o upútanie pozornosti širšej verejnosti. Z výskumov vyplýva, že tento typ radikálnej taktiky môže presvedčiť ľudí, ktorí si uvedomujú klimatické problémy, aby viac podporovali umiernené názory, povedala Fisherová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet