Na hlavný obsah

Varovný prst pre zdravotné poisťovne: Ak nedodržia čakaciu lehotu, pacientovi uhradia liečbu v zahraničí

Vyplýva to z novej reformy nemocníc.

Varovný prst pre zdravotné poisťovne: Ak nedodržia čakaciu lehotu, pacientovi uhradia liečbu v zahraničí
Na ilustračnej snímke čakajú ľudia v čakárni na vyšetrenie u lekára. Foto: RTVS

Ministerstvo zdravotníctva zavádza optimalizáciou siete nemocníc aj maximálne čakacie lehoty na jednotlivé výkony. Povinnosť pribúda zdravotným poisťovniam. Ak v určenom čase nezabezpečia pacientovi potrebný zákrok, uhradiť musia liečbu v zahraničí.

Podľa pacientskej organizácie je to v ich záujme, za nedodržanie môžu čeliť postihom. Pravidlá začnú naplno platiť od januára budúceho roka.

Akútnu liečbu leukémie u dospelých musí poisťovňa zabezpečiť do 14 dní, neurologickú liečbu po mozgovej príhode do 30 dní, pri operácii pruhu je to maximálne 120 dní. Ministerstvo zdravotníctva zaviedlo takzvaný trojstupňový postup.

Zmenám pri čakacích lehotách u lekárov sa v relácii Rádiožurnál venovala redaktorka RTVS Nina Alžbetkinová:

„Ak zdravotná poisťovňa nie je schopná zabezpečiť poskytnutie starostlivosti v maximálnej čakacej dobe u zmluvného poskytovateľa, bude povinná zabezpečiť a uhradiť zdravotnú starostlivosť u nezmluvného poskytovateľa na Slovensku,“ uvidela hovorkyňa ministerstva Petra Lániková.

Rezort však zašiel ešte ďalej. Ak sa poisťovni nepodarí zabezpečiť liečbu na Slovensku, pacient bude mať nárok na úhradu návštevy lekára v zahraničí.

„Zdravotné poisťovne majú nástroje a môžu urobiť opatrenia na udržanie poistencovho nároku na plánovanú starostlivosť v inom členskom štáte, a teda môžu poistencovi navrhnúť konkrétneho lekára v inom členskom štáte,“ skonštatovala Lániková.

Poisťovňa to odmietnuť nemôže. „Pacient bude potrebovať aj tak súhlas z daného pracoviska, že zákrok bude zrealizovaný. Poisťovňa bude vedieť, že je tam prekročená čakacia lehota, takže v jej záujme to bude odsúhlasiť, “ vysvetlila prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Mária Lévyová.

Termíny hľadať nechcú

„Nebudeme pacientom hľadať termíny – tie sú na poskytovateľoch a v réžii poistencov. Pacientovi poskytneme informáciu o aktuálnych čakacích lehotách u jednotlivých poskytovateľov. V prípade záujmu si tak pacient môže vybrať iného poskytovateľa, u ktorého sa na operáciu dostane skôr,“ hovorí Matej Štepiansky z Dôvery.

Podobne reaguje aj Union. Všeobecná zdravotná poisťovňa tvrdí, že akútna starostlivosť sa musí poskyntúť bez odkladu. Doba čakania na plánované zákroky sa meniť nebude – závisí od viacerých okolností.

„Dĺžka čakacej doby závisí od poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a jeho kapacitných možností, ale aj od aktuálneho zdravotného stavu a pridružených ochorení poistenca,“ píše sa v stanovisku poisťovne.

Podľa Márie Lévyovej do procesu môže vstúpiť aj Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ten bude poisťovne v prípade porušenia pravidiel postihovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál