Na hlavný obsah

Vo Vrútkach sa takmer čelne zrazili dva vlaky. Zrážke zabránila reakcia oboch rušňovodičov

Dôvodom bola nepozornosť jedného z nich.

Vo Vrútkach sa takmer čelne zrazili dva vlaky.  Zrážke zabránila reakcia oboch rušňovodičov
Na ilustračnej snímke klimatizovaná dieselmotorová jednotka. Foto: TASR

Vo Vrútkach sa v sobotu (1. 4.) oproti sebe stretli na jednej koľaji vlaky. Po zastavení ich od zrážky delilo 100 metrov. Pre TASR to potvrdil hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč. Mimoriadna udalosť vznikla pre nepozornosť.

Spresnil, že počas prestavovania dieselmotorovej jednotky v stanici Vrútky od osobného vlaku rušňovodič nerešpektoval návesť „posun zakázaný“ zriaďovacieho návestidla. „Rozrezal výhybku a vošiel do vlakovej cesty pre rýchlik vlak R 936 Zvolen – Vrútky. Oba vlaky išli pomaly, zhruba 40 kilometrov za hodinu,“ priblížil hovorca.

Dodal, že obaja rušňovodiči zareagovali správne a včas aktivovali rýchlobrzdu. „Čelo vlaku R 936 a čelo posunujúcej motorovej jednotky boli po zastavení od seba vzdialené zhruba 100 metrov,“ uviedol.

Rušňovodičovi odobrali osvedčenie

ZSSK pre incident odobrala rušňovodičovi osvedčenie o odbornej spôsobilosti. Musí absolvovať mimoriadnu odbornú skúšku na opätovné nadobudnutie odbornej spôsobilosti. „Jeho nadriadený prijme voči danému rušňovodičovi ďalšie opatrenia,“ ozrejmil Kováč.

K stretu vlakov na jednej koľaji došlo aj v marci pri zastávke Brodno v Žiline. Dva osobné vlaky od zrážky delilo zhruba 100 metrov. Kováč pripomenul, že po tejto udalosti bolo jedným z opatrení aj poučenie všetkých rušňovodičov z predpisov.

„Následne overenie znalostí z ustanovení, ktoré sa týkali zásad jazdy vlaku pri výlukách a jazdy vlaku na trati s automatickým blokom,“ skonštatoval hovorca. Rušňovodič, ktorý vošiel do vlakovej cesty vlaku R 936, bol podľa Kováča poučený v rámci pravidelného školenia 30. marca. „Udalosť v stanici Vrútky v tomto prípade vznikla z dôvodu nepozornosti pri vykonávaní posunu,“ podotkol Kováč.

ZSSK nariadila kontrolu rušňovodičov

ZSSK po mimoriadnej udalosti v Brodne nariadila okamžitú kontrolu rušňovodičov. „Kontrolu vykonajú inšpektori bezpečnosti železničnej dopravy zo všetkých regiónov, aby v krátkom čase preverili znalosti rušňovodičov. Prioritne v Oblastnej správe depa (OSD) Žilina, ktoré je z dôvodu veľkej rekonštrukcie dnes viac vystavené neštandardným situáciám,“ priblížil Kováč.

Dopravca sa plánuje zamerať aj na oblasť teoretickej prípravy rušňovodičov, týkajúcej sa riešenia krízových situácií s Ústredným inštitútom vzdelávania a psychológie a rozšíriť rozsah periodických skúšok.

„Pripravujeme obstaranie trenažéra rušňa, ktorý sa bude prioritne využívať pri príprave nových rušňovodičov na riešenie nasimulovaných núdzových situácií.

Trenažér sa umiestni do školiaceho strediska v Martine. Súčasťou dodávky sú aj príručné trenažéry, ktoré sa budú využívať obdobným spôsobom v jednotlivých OSD s najväčším počtom rušňovodičov,“ uzavrel hovorca ZSSK.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny