Na hlavný obsah

Za pád lietadla pri Nových Zámkoch môže nezodpovedné správanie sa posádky, ukázalo vyšetrovanie

Tragédia sa stala vlani v júli – zahynul pri nej 66-ročný muž.

Za pád lietadla pri Nových Zámkoch môže nezodpovedné správanie sa posádky, ukázalo vyšetrovanie
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Vyšetrovanie leteckej nehody pri Nových Zámkoch sa skončilo. Podľa záverečnej správy Leteckého úradu a ministerstva môže za pád dvojmiestneho motorového lietadla nezodpovedné správanie posádky. Tragédia sa stala vlani v júli – zahynul pri nej 66-ročný muž.

Mal to byť asi 15-minútový predvádzací let z letiska Komoča. Päťdesiatosemročný skúsený pilot z Česka sprevádzal 66-ročného klienta – bývalého vojenského pilota.

Vo vzduchu si riadenie malého športového lietadla vymenili a začali skúšať čo dokáže- klient prudko pritiahol výškové kormidlo a ostro stúpali nahor – hraničilo to s akrobaciou.

„Posádka lietadla vykonávala manévre, ktoré boli na hranice možností tohto lietadla. Pri stúpavom lete stratili rýchlosť, následne sa dostali do vývrtky a spadli,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Petro.

Výsledkom vyšetrovania leteckej nehody sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Lucia Hamran Kollárová:

Klient zraneniam podľahol, pilot skončil v nemocnici s vážnymi zraneniami. Obaja boli podľa správy komisie skúsení letci. Nalietaných mal každý vyše tisíc hodín.

„Klient mal pilotnú kvalifikáciou aj dostatočnú prax a skúsenosti na to, aby mu vedúci pilot zveril vedenie lietadla. Problém bol, že nemal dostatočné skúsenosti s týmto typom lietadla,“ dodal Petro.

„Je to lietadlo pre rekreačné lietanie, prípadne pre vedenie základného leteckého výcviku, nie akrobatického lietania. Nedošlo k adekvátnemu poučeniu o danom type lietadla, následne na to precenenie schopností,“ uviedol emeritný dekan Leteckej fakulty Tech. univerzity Košice Stanislav Szabo.

Počasie bolo ideálne, lietadlo v poriadku

Počasie bolo na let ideálne. Lietadlo bolo technicky v poriadku. Počas prudkého stúpania sa však stalo neovládateľným a začalo padať strmo nadol. Zabrániť havárii už nevedeli.

„Klient vopred vedúcemu pilotovi neoznámil, aké manévre bude robiť a vedúci pilot teda pochybil v tom, že mu tieto manévre napriek tomu dovolil robiť a takisto ich vykonával aj on sám,“ skonštatoval Petro.

„V lietadle je presne a jasne definovaná rola kapitána lietadla a člena posádky. Kapitán lietadla nesie plnú zodpovednosť za priebeh letu. V prípade, že toto tu je dodržané, tak sa určite minimalizuje možná miera pre výskyt takejto tragickej udalosti,“ dodal Szabo.

Správa bezpečnostnej vyšetrovacej komisie prípad neuzatvára – stále ho vyšetruje polícia. Zatiaľ nikoho neobvinili.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny