Na hlavný obsah

Železnice majú peňazí dosť, no nehospodária s nimi správne, ozýva sa z rezortu financií

Odborári nevylučujú štrajk, ak nedostanú viac peňazí od štátu.

Železnice majú peňazí dosť, no nehospodária s nimi správne, ozýva sa z rezortu financií
Na ilustračnej snímke železničná trať. Foto: RTVS

Slovenské železničné trate sú v dezolátnom stave. Myslia si to železniční odborári. Zvolali preto rokovanie za okrúhlym stolom. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze majú železnice peňazí dosť, no nehospodária s nimi správne. Ak na rekonštrukcie tratí štát nedá viac peňazí, odborári nevylučujú štrajk.

Stav tratí sa nezhorší za krátku chvíľu, ale problémom je dlhodobé zanedbávanie naprieč vládami. V porovnaní investícií v miliónoch eur Slovenska s Českom od roku 1995, teda krátko od rozdelenia republiky, do roku 2016, má Česko podľa údajov z ministerstva dopravy trikrát viac tratí.

V niektorých rokoch boli investície porovnateľné, ale väčšinou niekoľkokrát vyššie ako na Slovensku. Ešte nelichotivejšie vyzerá porovnanie výdavkov na údržbu, kde Slovensko venovalo na trate a stanice rádovo v jednotkách miliónov eur, ale Česko sa pohybovalo v stovkách miliónov eur ročne.

Slovenským železniciam sa venoval redaktor RTVS Timotej Pisch. Viac o zvolaní okrúhleho stola sa dozviete v jeho reportáži:

Aktuálne sa na Slovensku rekonštruuje viacero úsekov koridorových tratí, ale sumy na bežnú údržbu v sieti železníc sú minimálne.

Železnice Slovenskej republiky majú tento rok k dispozícii takmer 1,2 miliardy eur. Pôvodne to malo byť o 250 miliónov eur menej. Aj napriek tomu železniciam neostávajú peniaze na rekonštrukciu tratí.

Na zlý stav upozornili aj České dráhy

Na zlý stav slovenských tratí sa po vykoľajení Pendolina sťažovali aj České dráhy. Podľa nich k najhorším patria trate Bratislava – Štúrovo a Čadca – Košice. Podľa generálneho riaditeľa železníc pri rekonštrukcii tratí dobiehame niekoľkoročný dlh. Na odloženú údržbu by železnice potrebovali 600 miliónov eur.

„V minulom roku sme v závere dostali sedem miliónov. V tomto roku je zatiaľ na túto činnosť nula eur. Ale predpokladáme, že na základe prísľubov ministerstva dopravy sa budú ešte v priebehu tohto roka hľadať nejaké finančné možnosti,“ ozrejmil generálny riaditeľ Železníc SR Miloslav Havrila.

„Na ŽSR je problém v štruktúre výdavkov, to je práve v tej nízkej miere automatizácie, že pomerne veľa peňazí ide na mzdy, a tým pádom menej peňazí ide na údržbu,“ vysvetlil Rastislav Farkaš, analytik Útvaru hodnoty za peniaze MF SR.

V prípade, ak štát nezačne viac investovať do rekonštrukcie koľají a ďalšej infraštruktúry, železniční odborári nevylučujú štrajk.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika