Na hlavný obsah

Dva mesiace Protiinflačnej garancie: Ľudia iniciatívu spočiatku nepochopili, zhodujú sa reťazce

Mýlili si zastropované ceny potravín s reálnymi.

Dva mesiace Protiinflačnej garancie: Ľudia iniciatívu spočiatku nepochopili, zhodujú sa reťazce
Žena si dáva do peňaženky eurové bankovky nad košom s nákupom. Foto: TASR/DPA

Ľudia spočiatku iniciatívu Protiinflačná garancia nepochopili. Mýlili si totiž zastropované ceny potravín s ich reálnymi cenami, zhodli sa obchodné reťazce. Do iniciatívy, ktorá začala pred viac ako dvoma mesiacmi, sa zapojilo osem obchodných reťazcov.

Ľudia časom pochopili, že obchody vedia ísť s cenou nižšie, než garantujú na svojich zoznamoch vybraných potravín. Iniciatíva si tak našla svoje opodstatnenie, myslia si zástupcovia reťazcov Billa a COOP Jednota.

Zatiaľ čo jeden reťazec zaznamenal vyšší dopyt po produktoch zo zoznamov Protiinflačnej garancie, druhý dramatický nárast predaja neeviduje. Ostatné oslovené reťazce na naše otázky neodpovedali.

Garancia je strop, nie konečná cena

Cenové stropy vybraných potravín reťazce stanovovali podľa cenovej reality, ktorá platila v čase tvorby zoznamov potravín s garantovanými cenami. „Cenové pohyby smerom nadol sa v obchodnej praxi prirodzene realizovali, napr. pri múke. Zároveň však evidujeme aj situácie, kedy došlo k navýšeniu odbytových cien zo strany dodávateľov, no garancia stropu pultovej ceny bola dodržaná na úkor obchodníka,“ vysvetlila hovorkyňa COOP Jednoty Jana Kuklová. Podľa nej bola iniciatíva opodstatnená a zákazníci si na ňu zvykli.

„Ľudia časom pochopili, že reťazce vedia ísť s cenami vybraných produktov ešte nižšie, než garantujú na svojich zoznamoch,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová. Podľa jej slov si nakupujúci zo začiatku mýlili zastropované ceny s reálnymi.

Zastropovaná cena je totiž maximálna cena, ktorú vedia reťazce garantovať po dobu troch mesiacov. „Účelom Protiinflačnej garancie je udržať ceny základných potravín maximálne do výšky stanovených cenových stropov. To znamená, že tieto produkty sa môžu predávať aj za nižšie ceny,“ vysvetlila Kuklová.

Oba reťazce sa zhodujú, že ľudia často siahajú po položkách zo zoznamu Protiinflančej garancie práve vtedy, keď ich promujú v akciových letákoch. „Vyšší dopyt registrujeme v čase, keď tovar promujeme a robíme letákové akcie na daný tovar,“ priblížila Kirchnerová.

To, že ľudia zo začiatku iniciatívu nepochopili, hovorkyne oboch reťazcov pripisujú unáhlenej medializácii a nedostatočnému vysvetleniu fungovania zastropovaných cien.

Niekde predaj stúpol viac, inde menej

Tak ako analytička WOOD&COMPANY Eva Sadovská predpokladala ešte v marci, u ľudí v obchode zaváži najmä cena. „Spotrebitelia nebudú uprednostňovať produkty so zastropovanými cenami, ak bude na výber lacnejší variant produktu,“ povedala Sadovská pre RTVS v marci.

Podľa hovorkyne COOP Jednoty však v rámci predaja položiek zo zoznamu pri viacerých produktoch zaznamenali vyššie objemy predaja. Naopak, v Bille predaj položiek zo zoznamu dramaticky nestúpol.

Obchody sa snažili na svoje zoznamy zaradiť najmä potraviny základnej potreby a uprednostňovali produkty vlastných značiek a od slovenských výrobcov. Podľa hovorkyne COOP Jednoty Kuklovej reťazec eviduje rastúci trend predaja produktov vlastnej značky už dlhodobo a neviaže sa na iniciatívu Protiinflačná garancia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika