Od júna sa na Slovensku začne testovať nový systém výberu mýta. Poplatky za využívanie ciest bude po zabehnutí systému vyberať štát. To prinesie viac peňazí do slovenského rozpočtu. Dopravcom by mali klesnúť náklady na mýto.
Slovensko chcelo začať s prechodom na výber mýta v réžii štátu už od začiatku roka. Národná diaľničná spoločnosť na to však nestihla vybudovať systém, termín sa preto posunul o päť mesiacov.
„No na môj vkus sa to vyvíja veľmi pomaly, preto sme zvolali aj tento mimoriadny výbor. My tu počúvame tri roky, ako sa to okamžite zrýchli, ako štát bude dostávať viac peňazí, tých peňazí je stále veľmi málo,“ skonštatoval predseda Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský.
Testovaniu nového mýtneho systému sa v reportáži venoval redaktor RTVS Timotej Pisch:
Slovensko začne testovať spoločný európsky systém výberu mýta EETS od začiatku júna.
„Do konca leta je ambícia, že všetky tieto skúšky skončia(, podpíšeme finančnú zmluvu o kontrakte s týmito EETS providermi a následne by mohli začať reálne jazdiť v prevádzke ešte v tomto roku,“ uviedol riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jaroslav Ivanco.
Prepojenie s ostatnými krajinami EÚ
Aktuálne na Slovensku Skytoll ročne vyberie na mýte viac ako 230 miliónov eur. Na prevádzkové náklady ide približne 40 percent z tejto sumy. Po prechode na výber mýta v réžii štátu by sa mali náklady znížiť.
„Verím tomu, že sa pod 20 percent budeme vedieť dostať niekedy na prelome rokov a nebude to konečná, ale zas bude chvíľu trvať, kým sa z 20tich dostaneme na 15, alebo o niečo menej,“ povedal minister dopravy Pavol Lančarič.
„My jazdíme jeden kilometer za 19 centov, my vidíme, ako tie cesty vyzerajú a v akom stave sú tie cesty, takže my potrebujeme, aby všetky peniaze, čo sa vyberú na mýte, vrátiť do infraštruktúry a aby sa nerozkrádali,“ skonštatoval predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.
Systém EETS prepojí náš mýtny systém s ostatnými krajinami Európskej únie. Po novom tak bude vo viacerých štátoch fungovať rovnaká mýtna jednotka.
„Dopravcovia sú už v tomto momente pripravení, my rokujeme s našimi partnermi, ktorí nám poskytujú medzinárodné mýto v iných krajinách, aby nám ho vedeli poskytovať aj tu. Jediné čo potrebujeme je, aby boli schválení NDS a vtedy vieme výrazne znížiť náklady na slovenské mýto,“ dodal predseda združenia ČESMAD Pavol Piešťanský.
Štát plánuje odkúpiť od spoločnosti Skytoll mýtne brány a ďalšiu techniku potrebnú na výber mýta.