V prírode opäť pribúdajú staré pneumatiky. Môže za to sezóna ich výmeny zo zimných na letné. Organizácia zodpovednosti výrobcov pripomína, že riešenie je jednoduché.
Ojazdené pneumatiky končia často na nelegálnych skládkach v prírode. Rozklad gumovej pneumatiky pritom trvá 200 až 300 rokov. Okrem toho môže v prírode začať ľahko horieť a uvoľňovať tak toxické látky. Zabrániť sa tomu však dá pomerne jednoducho.
„Pneumatiky je povinný prevziať naspäť každý výrobca alebo distribútor pneumatík, alebo aj distribútor, ktorý predáva pneumatiky. Či už ide o autoservisy, predajcov automobilov, alebo predajcov pneumatík,“ vysvetlila hovorkyňa organizácie zodpovednosti výrobcov Envi-Pak Katarína Kretter.
Téme zberu starých pneumatík sa v regionálnych správach RTVS venovala redaktorka Karolína Piliarová:
Prevádzky sú povinné od ľudí bezplatne prevziať pneumatiky, a to aj vtedy, keď si u nich nekúpili žiaden produkt alebo službu.
„Len v takomto stredne veľkom pneuservise v Banskej Bystrici sa ročne zozbiera okolo 480 ton starých pneumatík. Myslíme si, že informovanosť nie je až taká dostatočná, inak by sa ich zozbieralo oveľa viac,“ povedal manažér pneuservisu Ivan Sucháň.
O takejto možnosti bezplatného odovzdania použitých pneumatík mnohí ľudia nevedia. Aj to podľa odborníkov stojí za vznikom nelegálnych skládok tohto druhu odpadu.
Samosprávy majú vlastný recept
Niektoré obce sa s tým vysporiadali po svojom. V Obci Trnavá Hora v okrese Žiar nad Hronom vyriešili tento problém samoobslužným zberným dvorom.
„Raz za mesiac chodí zberové auto, alebo raz za dva tri mesiace. Záleží, ako sa nám naplní toto miesto, ktoré potom odvezie na ďalšie spracovanie,“ priblížil starosta obce Pavel Kravec.
Obec tak bojuje proti vzniku nelegálnych skládok na periférii a zabezpečuje následnú recykláciu starých pneumatík. „Drvia sa, z nich sa vyrába granulát rôznych veľkostí, z ktorých sa vyrábajú športové povrchy, povrchy detských ihrísk alebo sa z neho vyrába zmes do biopalív,“ dodala Kretter.