Študenti sa po roku opäť postavili pred maturitné komisie. Čakala ich však zmena. Nová vyhláška ministerstva školstva umožnila, aby maturanti počas prípravy spoznali konkrétnejšie okruhy otázok.
Najväčšou zmenou oproti minulosti je zverejnenie zadaní s približnými podotázkami. Maturanti si ich mohli pozrieť sedem dní pred skúškou.
„Je to také ozrejmenie, čo obsahuje maturitné zadanie. To znamená, že my sme v rámci každého predmetu vypracovali takýto doplnkový materiál, ten sa zverejnil podľa vzoru ministerstva školstva,“ vysvetlil riaditeľ Gymnázia na ul. Ladislava Sáru Bratislava Pavel Sadloň.
Žiaci tak vedeli, na čo sa pri učení majú aspoň približne zamerať. „Mne to pomohlo, lebo som tri roky bola študovať v zahraničí, takže niektoré veci mi chýbali, mala som tam medzery,“ priblížila žiačka.
Ústnym maturitným skúškam sa venovala redaktorka RTVS Andrea Šeligová:
Rozdielne postoje k zmenám
Aliancia stredoškolákov vníma novinku pozitívne. Pedagógovia to považujú za zbytočný krok. „My si pripravujeme svojich maturantov dostatočne zodpovedne a neverím, že niekto sa spoliehal na to, že zverejnenie týchto podtém mu prinesie nejaký veľký úžitok,“ dodal riaditeľ Sadloň.
Žiaci aj pedagógovia by však uvítali ďalšie zmeny. „Treba zreformovať maturitnú skúšku tak, aby mala istú kredibilitu. Aby ju uznávali aj vo svete. Aby si študenti nemuseli robiť ďalšie certifikáty a robiť de facto skúšku z toho istého dvakrát,“ vysvetlil viceprezident Aliancie stredoškolákov Igor Furdík.
„Z matematiky je obmedzujúca písomná forma maturitnej skúšky. To znamená, že ten, kto si zvolí matematiku, ak nedosiahne určitý percentuálny zisk, tak ho to blokuje z hľadiska celkového výsledku maturitnej skúšky. Keďže to nemá žiadny iný predmet, my to považujeme za diskriminačné,“ uviedol Sadloň.
Aliancia stredoškolákov očakávala, že reformu maturít pripraví rezort do piatich rokov. Vzhľadom na aktuálnu politickú situáciu je to podľa nej v nedohľadne.