Na hlavný obsah

Vedomé prekračovanie rýchlosti a telefón za volantom. Vodiči sa priznali k prehreškom pri šoférovaní

Podľa prieskumu ide o bežné správanie motoristov.

Vedomé prekračovanie rýchlosti a telefón za volantom. Vodiči sa priznali k prehreškom pri šoférovaní
Ilustračná snímka vodiča s telefónom v ruke. Foto: RTVS

Nedodržiavanie predpisov a odpútavanie pozornosti je pre mnohých vodičov bežné. Prehrešky za volantom priznali v prieskume, ktorý sa na vzorke takmer 12,5-tisíc vodičov uskutočnil v 11 európskych krajinách, vrátane Slovenska.

Sedia za volantom a pozerajú film alebo video na smartfóne. Takéto správanie priznala v prieskume desatina vodičov, najčastejšie v mladšom veku.

„Čo sa týka vekovej skupiny do 35 rokov, tam takéto správanie priznalo 23 percent opýtaných. V tejto vekovej kategórii tiež asi tretina vodičov nepoužíva vždy bezpečnostný pás a 12 percent už šoférovalo pod vplyvom alkoholu.“ informovala zástupkyňa VINCI Autoroutes Lenka Kubejová.

Prieskumu vodičov sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Jana Obrancová:

„Majú pocit, že tým, že majú vodičský preukaz a majú dobré, kvalitné auto, že ich bezpečnosť je zaručená, ale je to naopak. Ak precenia svoje skúsenosti, vidíme následky, ktoré sú niekedy fatálne,“ skonštatoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Problémom na cestách zostáva podceňovanie nepozornosti. Vodiči bežne počas jazdy nastavujú navigáciu a telefonujú. Mnohí to ani nepovažujú za rizikové.

„Šoférovanie je riziková činnosť, že pri šoférovaní dochádza k zraneniam, ublíženiam, ujmám na majetku. Veľa ľudí to podceňuje práve preto, že si myslia, že majú veci pod kontrolou,“ uviedol dopravný psychológ Peter Klubert.

Vlani bolo na Slovensku viac nehôd

Na slovenských cestách sa vlani stalo takmer 12-tisíc dopravných nehôd. Priamo na cestách vyhaslo 244 životov – o 18 viac ako rok predtým. K príčinám nehôd pritom často patrí aj správanie, ktoré je u časti vodičov bežné.

„Viac ako osem z desiatich vodičov prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu. Šesťdesiattri percent priznáva, že prebiehajú na semaforoch na oranžovú alebo tesne po naskočení červenej,“ priblížila Kubejová.

„Ľudia si neuvedomujú, že pravidlá cestnej premávky sa napísali, v úvodzovkách to poviem, krvou, že za týmito pravidlami sú ľudské životy. Majú význam nie preto, aby nás obmedzovali, ale aby zabezpečili bezpečie,“ dodal Klubert.

„Teraz sa plánuje z plánu obnovy nainštalovať niekoľko stoviek radarov na celej cestnej sieti. Z tohto pohľadu má toto pozitívny vplyv na znižovanie týchto čísiel,“ skonštatoval Palčák. Radary by na cestách mali pribudnúť do konca budúceho roka.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko