Blato, deravé stany a prehnané flámovanie bývali neoddeliteľnou súčasťou britských hudobných festivalov. Vzhľadom na to, že ich cieľovou skupinou je teraz generácia Z, teda ľudia narodení v rokoch 1997 až 2012, sa ale organizátori musia prispôsobiť a ponúknuť nealkoholické pivo aj pokojnejšiu atmosféru, napísal denník The Times.
„Alkohol u mladších skupín nie je nevyhnutne považovaný za cool,“ povedal John Rostron, šéf Asociácie nezávislých festivalov (AIF), ktorá zastupuje viac ako 100 podujatí v Británii. „Keď som bol oveľa mladší, bolo by pre mňa dosť ťažké ísť von a nepiť. Myslím, že v dnešnej dobe už to tak úplne neplatí,“ dodal.
Členovia asociácie tento rok žiadali o odporúčanie, kde odoberať nealkoholické nápoje, viac ako kedykoľvek predtým, uviedol Rostron. Spoločnosť Carlsberg, ktorej nápoj Brooklyn Pilsner bol vyhlásený za oficiálne pivo tohtoročného Glastonbury, uviedla, že striedmosť je teraz v móde ako nikdy predtým.
Vlani v lete prudko vzrástol dopyt po nealkoholických nápojoch na rôznych podujatiach, vrátane festivalov, a mladšie generácie „sú jednou z kľúčových demografických skupín,“ ktoré ich kupujú, uviedol John Clements, ktorý v spoločnosti Carlsberg vedie oddelenie marketingu.
Čiastočným dôvodom striedmosti generácie Z je skutočnosť, že zážitky z večierka málokedy zostanú len medzi jeho účastníkmi. Staršie generácie majú na mladícké eskapády iba hmlisté spomienky. No Rostron sa domnieva, že zvečnenie nočnej zábavy na sociálnych sieťach spôsobilo, že je pre mladých ľudí čoraz ťažšie sa odviazať.
„Keď majú ľudia v ruke neustále inteligentný telefón, chcú si udržať určitú kontrolu nad tým, ako vyzerajú,“ povedal Rostron. „Nepiť vôbec alebo menej zaručuje, že sa vaše chyby alebo trápne zážitky zo straty zábran nedostanú von,“ dodal.
Rastúce životné náklady
Ďalšou príčinou sú rastúce životné náklady. Väčšina festivalov určuje limit na množstvo alkoholu, ktoré si so sebou návštevníci môžu priniesť. Drahé nápoje na bare môžu mladších ľudí odradiť od toho, aby si dali viac ako pár pív.
Organizátori festivalu Parklife, ktorý sa tento mesiac konal v Manchestri, zistili, že každý tretí fanúšik na podujatí dorazil so zámerom nepiť alkohol. „Po prvý raz sme na menu mali tri varianty nealkoholického piva. Stalo by sa to pred desiatimi rokmi? Nie. Na festival by ste sa išli opiť do nemoty,“ povedal spoluzakladateľ festivalu Sacha Lord.
Najväčšia britská štúdia o pití alkoholu v roku 2019 zistila, že medzi ľuďmi vo veku 16 až 25 rokov je najviac abstinentov. Z prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť DrinkAware, vyplynulo, že 26 percent príslušníkov generácie Z nepije. Najviac naopak alkoholu holdujú ľudia vo veku 55 až 74 rokov.
Dvadsaťpäťročná Hannah Coxová prestala piť zhruba pred rokom a pol. Uvedomila si, že alkohol a nekvalitný spánok na ňu silno pôsobia. Chodenie na akcie za triezva jej nepripadá o nič menej zábavné, ako keď na nich pila.
„Páči sa mi, že si teraz pamätám všetko z predchádzajúceho večera a nehovorím nič, za čo by som sa na druhý deň mohla hanbiť,“ povedala.