Bývalý šéf nemeckej automobilky Audi Rupert Stadler dostal za podiel na podvodoch s emisiami podmienečný trest väzenia v trvaní 21 mesiacov. Zároveň bude musieť zaplatiť pokutu viac než milión eur.
Stal sa tak prvým odsúdeným členom vedenia firmy v kauze emisných podvodov, ktoré zasiahli automobilový sektor v roku 2015. Informuje o tom agentúra AFP.
Súd v Mníchove v utorok (27. 6.) oznámil, že Stadlera (60) odsúdil na podmienečný trest odňatia slobody na jeden rok a deväť mesiacov. Okrem toho zaplatí pokutu vo výške 1,1 milióna eur.
Verdikt je tak v súlade s predbežnou dohodou uzatvorenou minulý mesiac. V nej Stadler priznal vinu na emisnej kauze materskej firmy Volkswagen spred takmer ôsmich rokov.
Emisná kauza a.k.a. dieselgate
Bývalého šéfa Audi, ktorá je jednou z divízií koncernu Volkswagen, obvinili z účasti na emisnom škandále v roku 2020. Škandál vypukol v septembri 2015, keď americký Úrad na ochranu životného prostredia obvinil Volkswagen, že do áut s dieselovým motorom inštaloval softvér, ktorý umožňoval maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka.
Autá tak v bežnej premávke výrazne prekračovali limity stanovené v zákone na ochranu ovzdušia. Samotného Stadlera obžalovali s tým, že aj po zverejnení kauzy umožnil predaj tisícok takto upravených vozidiel. Tie na trh prúdili až do začiatku roka 2018.
Stadler pôvodne obvinenia z podielu na emisnom škandále odmietal. V prípade nepriznania viny mu však hrozilo väzenie od 1,5 do dvoch rokov, a tak v polovici mája svoju vinu priznal.
Okrem Stadlera obžalovali aj bývalý predstaviteľ manažmentu Audi Wolfgang Hatz a jeden z inžinierov Audi. Hatz aj inžinier sa k manipuláciám priznali už skôr. Hatz dostal podmienku v trvaní dva roky a pokutu 400-tisíc eur. Inžinier podmienečný trest v trvaní 21 mesiacov a pokutu 50-tisíc eur.
Emisná kauza známa ako dieselgate šokovala Nemecko a považujú ju za najväčší škandál v nemeckom priemysle od skončenia druhej svetovej vojny. Automobilku Volkswagen stála na pokutách, nákladoch na súdne spory a kompenzáciách pre poškodených vlastníkov áut, najmä v USA, približne 30 miliárd eur.