Na hlavný obsah

Úrady odhalili príčinu tragickej zrážky vlakov v Indii. Zadržali aj podozrivých, ktorí majú za nehodu zodpovedať

Pri nešťastí zomrelo takmer 300 ľudí.

Úrady odhalili príčinu tragickej zrážky vlakov v Indii. Zadržali aj podozrivých, ktorí majú za nehodu zodpovedať
Zrážka vlakov v Indii. Foto: TASR/AP

Piatkovú (2. 6.) zrážku vlakov v Indii, ktorá si vyžiadala tri stovky obetí a tisícku zranených, spôsobila chyba elektronického signalizačného systému. Podľa agentúry AP to v nedeľu (4. 6.) povedal indický minister železníc Ašvini Vaišnav.

Podľa indickej agentúry ANI, ktorá uvádza zatiaľ 294 obetí, minister tiež uviedol, že úrady majú aj podozrivých, ktorí za nehodu nesú zodpovednosť. Na sociálnych sieťach pritom silnie kritika na adresu indickej vlády za nedostatočné investície do železničnej infraštruktúry a volanie po rezignácii ministra železníc.

Okolo počtu obetí aj zranených panujú stále nejasnosti. Server Indian Express v nedeľu ráno písal o 288 obetiach. Server Hindustan Times píše o takmer 300 mŕtvych a agentúra AP píše o viac ako 300 obetiach.

AP tiež uviedla, že ešte v sobotu večer sa našlo v troskách 15 tiel a že ráno vyslobodzovacie práce ukončili. Podľa Reuters eštev nedeľu skoro ráno päť mŕtvych previezli do blízkej školy, ktorá funguje ako improvizovaná márnica.

Väčšinu obetí aj zranených previezli do dvoch nemocníc, ktoré sa v sobotu úplne preplnili a podobnú situáciu nezažili. Podľa lekára jednej z týchto nemocníc mali v minulosti na akútnom príjme najviac 100 vážne zranených pacientov za deň, v sobotu ich bolo vyše 500.

Lekári behali od jedného zraneného k druhému v preplnených miestnostiach a nedostávalo sa im ani zdravotníckeho materiálu. Často ani zraneným nerozumeli, lebo nehovorili hindsky ani urijsky. Nemocnice museli na pomoc povolať aj študentov medicíny.

Preplnené sú v týchto dvoch miestnych nemocniciach aj márnice a patológovia nestíhajú. Počas dňa prichádzali navyše rodiny, ktoré hľadali svojich blízkych, živých či mŕtvych. Dostať sa do okresu Balasúr, kde sa nehoda stala, je však teraz problém pre prerušenú železničnú dopravu.

Zlý stav železníc

Najväčšie železničné nešťastie v Indii v tomto storočí sa stalo v piatok okolo 19.00 h miestneho času (15.30 h SELČ) pri železničnej stanici v dedine Bahanaga asi 270 kilometrov od Kalkaty.

Podľa agentúry ANI osobný vlak Coromandel Express vošiel pre zle postavenú návesť na inú koľaj, narazil do stojaceho nákladného vlaku a niekoľko jeho vagónov sa vykoľajilo. Tie potom narazili do ďalšieho rýchlika s cestujúcimi.

Server Hindustan Times v nedeľu pripomenul, že indický parlament vlani dostal správu audítorov o stave železníc, z ktorej okrem iného vyplynulo, že hlavnou príčinou nehôd v Indii v predchádzajúcich rokoch bola zlá údržba tratí.

Podľa indických médií sa v nej tiež píše, že investície do renovácie železničnej infraštruktúry v posledných rokoch klesali a ani tie peniaze, čo na to vyčlenili, sa plne nevyužili.

„Prijmite zodpovednosť a rezignujte. Už pred mesiacmi železniční experti varovali pred nedostatočným signalizačným systémom, ale vy ste ich nevypočuli a len propagoval svoje ministerstvo s fotkami nových luxusných vlakov,“ odkázal jeden z užívateľov na Twitteri ministrovi železníc.

Aj ďalšiu vládu kritizujú, že investovala do projektov pre vyššiu strednú triedu, a nie do infraštruktúry, ktorú používajú tí chudobnejší. „Keby sa toľko nevenoval svojmu PR, toto by sa nestalo,“ napísal ďalší užívateľ na Twitteri.

Téme sa v spravodajstve RTVS venovala aj redaktorka Petra Vrablicová:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet