Na hlavný obsah

Vodiči sa sťažujú, že parkovacie senzory v obchodných domoch nedokážu rozpoznať nový typ písma na EČV

Za zrušenie nového fontu vznikla aj petícia.

Vodiči sa sťažujú, že parkovacie senzory v obchodných domoch nedokážu rozpoznať nový typ písma na EČV
Na ilustračnej snímke EČV. Foto: RTVS

Už niekoľko mesiacov majú majitelia nových áut aj nové tabuľky s evidenčným číslom. Ich dizajn vyvolal rôzne reakcie. Po novom sa vodiči sťažujú, že parkovacie senzory v obchodných domoch, nedokážu rozpoznať nový typ písma.

Nový formát aj iný dizajn. Za zrušenie nového fontu písma na tabuľkách evidenčných čísiel vznikla aj petícia, ktorú doposiaľ podpísalo takmer 2 500 ľudí.

Problémom s novými EČV sa venoval redaktor RTVS Peter Mútňan:

Nový dizajn tabuliek evidenčných čísiel vzišiel zo šiestich návrhov. Zvíťazil ten od študentky Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.

„Tá základná idea je postavená na odlíšení znakov písma a číslic, kde písmená sú konštruované viac hranato a čísla zase oblo,“ spresnil vedúci Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU v BA Michal Tornyai.

Zariadenia ich nedokážu rozoznať

Nový dizajn spôsobuje problém aj niektorým vodičom v parkovacích domoch. Zariadenia, ktoré čítajú tabuľky a majú zrýchliť pohyb vozidiel, ich nedokážu rozoznať.

„V podstate sa mi to stáva všade. Nikde vo svete som nikdy nevidel, že by mala v strede nuly bodku. Samozrejme to spôsobuje problém. Oslovujete vrátnikov, musia vás púšťať manuálne cez rampy. Toto sa nedoriešilo,“ vysvetlil majiteľ novej tabuľky EČV Martin Turčan.

Podľa rezortu vnútra aktuálny dizajn ani zmenu formátu tabuliek neplánujú. Parkovacie domy by si mali systémy na čítanie značiek aktualizovať podľa platnej vyhlášky.

„Zároveň majiteľ vozidla by si mal dať pozor, či náhodou to evidenčné číslo nie je niečím prekryté, zakrivené alebo nejakým spôsobom inak nastavené ako by malo byť podľa platných pravidiel,“ vysvetlila hovorkyňa Ministerstva vnútra SR Zuzana Eliášová.

Odborníci varujú, že problém s čítaním značiek bude ešte pretrvávať.

„Bude trvať nejaký čas, aby vlastne dodávatelia týchto technológií urobili také zmeny, aby toto nebol problém. Tie softvéry, ktoré dnes spracúvajú, oni sú nastavené a majú aj vlastnosť sami sa učiť a sú nastavané na rôzne typy,“ dodal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Majitelia vozidiel by si zatiaľ nemali svojpomocne upravovať či prelepovať čísla na evidenčných značkách. Hrozí za to pokuta a dokonca aj odobranie tabuľky.

Nové v rubrike Slovensko