Na hlavný obsah

Cestovná kancelária musí vrátiť peniaze, len ak horí v oblasti, kam klient cestuje

Ide vtedy o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť.

Cestovná kancelária musí vrátiť peniaze, len ak horí v oblasti, kam klient cestuje
Hasič pomáha pri evakuácii obyvateľov počas rozsiahleho požiaru v chorvátskej obci Grebaštica. Foto: TASR/AP

Cestovná kancelária je povinná vrátiť klientovi peniaze za zájazd len v prípade, ak je požiarom zasiahnutá priamo oblasť, kam cestuje. Upozornila na to spotrebiteľská organizácia dTest v súvislosti s aktuálnymi požiarmi na gréckych ostrovoch Rodos a Korfu.

Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu. „Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom má klient právo od zmluvy na zájazd odstúpiť. Organizátor má povinnosť vrátiť mu všetky uhradené prostriedky,“ uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Iný scenár nastáva v situácii, ak sa klient bojí odcestovať, no jeho cieľovú destináciu požiar nezasiahol. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále. Mimoriadna okolnosť totiž musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí.

Ak klient odstúpi od zmluvy, cestovná kanceláriamá oprávnenie zaúčtovať mu odstupné zakotvené v zmluve o zájazde. Informácie o tom, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu dovolenkári získať na stránke ministerstva zahraničných vecí.

Požiar ako vada zájazdu

Ak klienta požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie jeho bezpečnosti, či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela, alebo o návrat späť na Slovensko.

„Takáto situácia by sa považovala za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napríklad údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetlila Hekšová.

Ak cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu.

V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napríklad o situáciu, ak by organizátor zájazd vyslal klienta na miesto napriek tomu, že by vedel, že zájazd nie je možné bezpečne zrealizovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika