Kampaň súvisiacu s blížiacimi sa parlamentnými voľbami musia politické strany na sociálnych sieťach označovať. Zákon prikazuje do politickej inzercie zahrnúť informácie o jej objednávateľovi i o dodávateľovi. Štyri subjekty však podľa občianskeho združenia (OZ) Transparency International Slovakia (TIS) túto povinnosť ignorujú.
OZ informovalo, že kampaň na sociálnej sieti Facebook neoznačujú najmä hnutie KDH a strana Smer-SD. Podľa jeho zistení subjekty publikovali už viac ako 500 neoznačených sponzorovaných príspevkov. Konzumenti netušia, že tieto obsahy spadajú pod platenú kampaň, píše TIS.
Čo sa týka príspevkov strany Smer, tie neoznačuje ani jej predseda Robert Fico, ale ani jej ďalší členovia ako Ladislav Kamenický či Erik Kaliňák. Označenie však TIS neevidovalo ani na oficiálnom účte strany.
„Strana sa bráni tým, že zákon neporušuje, nakoľko požadované informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy zverejňuje v záhlaví stránky, sekcii Informácie. Podobne argumentuje aj KDH, ktoré na rozdiel od Smeru, informácie o objednávateľovi a dodávateľovi inzercie ukazuje aspoň na konci kampaňových videí,“ uviedlo TIS.
Podľa zistení OZ sa však argumenty strán nezhodujú s tým, ako problematiku vníma ministerstvo vnútra. Riaditeľka odboru volieb Eva Chmelová povedala, že „status alebo video uverejnené na sociálnej sieti musí napĺňať všetky znaky volebnej kampane vrátane toho, že ide o platenú reklamu“.
Či došlo v prípadoch objavených združením k porušeniu zákona, môže posúdiť len správny orgán, a to po posúdení všetkých okolností. TIS sa preto rozhodlo podať podnet na strany, ktoré zákon porušujú najviac.