Na hlavný obsah

Rekonštrukciu mosta v Kežmarku by mali stihnúť do Vianoc. Na prerábku čakajú aj ďalšie mosty

V Prešovskom kraji je poškodených vyše 3,5-tisíca mostov.

Rekonštrukciu mosta v Kežmarku by mali stihnúť do Vianoc. Na prerábku čakajú aj ďalšie mosty
Most v Kežmarku by mohli zrekonštruovať do Vianoc. Foto: RTVS

Leto je v plnom prúde avšak pod Tatrami sa hovorí o vianočnom darčeku. Má ním byť zrekonštruovaný strategický most v Kežmarku, ktorý mal byť paradoxne hotový už vlani. Pôvodný zhotoviteľ však práce na rekonštrukcii nedokončil, zbalil sa a odišiel. Zopakovať museli verejné obstarávanie. Na moste už pracuje nová stavebná firma.

Most patrí medzi najvyťaženejšie v regióne, keďže ide o tranzit na sever do Poľska. Denne po ňom prejde priemerne 20-tisíc áut. Uzavreli ho v januári 2020 pre kritické poškodenie a postavili dočasné premostenie. Zhotoviteľ má v zmluve termín ukončenia apríl 2024. Ak by to stihli do Vianoc, vodiči by si vydýchli.

Rekonštrukcii mosta v Kežmarku sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Ivana Ratkovská:

„Dodávateľ nám to sľúbil , takže snažia sa urýchliť všetky práce tak , aby do konca roka bol tento most sprejazdnený.“

Na moste síce vidno ťažké mechanizmy aj zázemie pre robotníkov, ale čulý stavebný ruch tu nevidno. Nakrúcali sme v piatok predpoludním o 10.00 h, teda v pracovný deň. Na stavbe sme nezahliadli žiadneho robotníka. Stroje boli odstavené.

„Práce pokračujú podľa harmonogramu. Nie je to veľmi vidieť na moste, pretože pracujú pod mostom a v komorách mostu.“

„Pracuje sa v nosnej konštrukcií mosta – vŕtajú sa otvory pre osadenie chráničiek pre predpínacie laná, pracuje sa na osadení deviátorov a preložke vodovodného potrubia. Zhotoviteľ realizoval práce aj počas štátneho sviatku sv. Cyrila a Metoda,“

Na rekonštrukciu čakajú ďalšie mosty

Most v Kežmarku je len vrchol ľadovca. Z analýzy ministerstva dopravy vyplýva, že na cestách 1. triedy je až 42 percent mostov v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave.

Najvyšší kontrolný úrad zase upozornil na nelichotivú situáciu na cestách druhej a tretej triedy. Z 5 400 mostov je poškodených až 3 633 – teda 67 percent. Najviac práve v Prešovskom kraji.

Na ich opravu treba milióny. Rezort dopravy zvažuje model financovania cez PPP projekty – teda kombináciu verejných a súkromných zdrojov. Súkromník by most opravil a štát by túto investíciu roky splácal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny