Saudská Arábia investuje masívne do sportwashingu. Krajina za posledné dva roky vynaložila na tento cieľ viac ako šesť miliárd dolárov. Informáciu priniesol exkluzívne britský denník Guardian. Obrovské sumy investuje Rijád podľa novín s cieľom odvrátiť pozornosť od porušovania ľudských práv v krajine.
Termín sportwashing znamená využívanie peňazí na politické, prípadne geopolitické ciele. Krajiny, v tomto prípade Saudská Arábia, investujú napríklad do športovcov alebo športových podujatí, aby si zlepšili meno.
Počuli ste už o sportwashingu? O téme zo zahraničnej tlače čítala Soňa Weissová:
Je to pomerne drahé PR a Guardian uvádza aj porovnanie. Ide o ročný hrubý domáci produkt Čiernej hory alebo ostrova Barbados. Noviny pripomínajú, že Saudskej Arábii sa medzinárodné spoločenstvo dosť dlho vyhýbalo – najmä po vražde novinára Džamala Chášukdžího z roku 2018.
Mnohé veľké korporácie sa z krajiny vtedy stiahli. Za posledné dva roky sa obraz krajiny zmenil. Dokonca aj americký prezident Joe Biden, ktorý o Arábii hovoril ako o „vyvrheľovi“, tam minulý rok pre obchod s ropou cestoval.
Sportwashing Saudskej Arábie má dokonca výrazný vplyv aj na samotný šport. Guardian tvrdí, že napríklad doláre od šejkov ovplyvnili profesionálny golf a transformovali aj medzinárodný futbalový trh. Saudi nakupujú hráčov, napríklad tam hrá slávny Cristiano Ronaldo. Lionelovi Messimu mali zaplatiť 25 miliónov za propagáciu krajiny.
Investujú však aj do boxu, či motoristického športu.