Na hlavný obsah

Voľby 2024

Oficiálne výsledky Eurovolieb 2024 na Slovensku

Eurovoľby

Železniční dopravcovia zrejme zaplatia za používanie koľají viac. Peniaze chce štát investovať do ich údržby

Prídu tak o 7,5 milióna eur.

Železniční dopravcovia zrejme zaplatia za používanie koľají viac. Peniaze chce štát investovať do ich údržby
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Štát chce viac investovať do údržby a opravy železníc. Železniční dopravcovia to kritizujú. Prišli by o 7,5 milióna eur. O túto sumu by totiž platili viac za používanie koľají. Ide o návrh ministerstva dopravy ako zmodernizovať slovenské trate.

Železniční dopravcovia budú zrejme za používanie koľají platiť viac. Ministerstvo dopravy chce doterajších 22,5 milióna, ktoré im poskytovalo ako zľavu z týchto poplatkov, znížiť o tretinu. Rezort chce ušetrené peniaze investovať do údržby koľají, ktorú odkladali.

Plánu obnovy železničných tratí sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Jozefína Ilavská:

„Znižujeme rýchlosť v určitých bodoch, pre nerealizovanie odloženej údržby. Podľa analýzy, ktorú sme realizovali s ministerstvom financií a útvarom Hodnoty za peniaze je tento dlh vo výške 840 miliónov eur. ŽSR preto vnímajú snahy ministerstva dopravy a ministerstva financií o akékoľvek financie na realizovanie odloženej údržby za priaznivé a pozitívne,“ informovala Ria Feik Achbergerová, hovorkyňa ŽSR.

V poslednom období aj ten prípad vykoľajenia Pendolina a list českých dráh posunul debatu o udržateľnosti, alebo rozvoji železničnej dopravy o krok ďalej, bohužiaľ nemilo nás prekvapil posledný materiál, čo by malo katastrofálny stav na železničných dopravcov,“ skonštatoval Dušan Kaša, Prezident federácie strojvodcov SR.

Na odloženú údržbu ŽSR nemajú

Železnice slovenskej republiky však na odloženú údržbu peniaze v rozpočte nemajú. Železniční dopravcovia sa obávajú, že tovar sa presunie z vlakov do kamiónov.

„Toto zníženie kľudne môže prejsť k tomu, že zo slovenských železníc prejde päť miliónov tón tovaru na cesty. Päť miliónov ton tovaru na cesty znamená, že pribudne 1,6 miliónov jázd kamiónov ročne,“ podotkol Patrik Benka, riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR.

„Treba povedať, že nechceme podporovať tranzity, vlakov zo zahraničia cez naše územie, ale skôr chceme podporiť to čo je na kamiónoch z ciest na železnice,“ dodal Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy SR.

Železničiari čakajú na stretnutie s ministerstvom dopravy, na ktorom chcú hľadať kompromis.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika