Politici sa vo veľkom rozbiehajú do regiónov. Predvolebná kampaň vstupuje do svojej rozhodujúcej fázy. Vo viacerých stranách sa končia letné dovolenky a boj o voliča sa presúva na námestia či do kultúrnych domov.
Odborníci pripomínajú, že práve osobný kontakt politikov s ľuďmi má nezanedbateľný vplyv na ich jesenné rozhodnutie, komu odovzdajú svoj hlas. Hoci v posledných rokoch výrazne narástol vplyv sociálnych sietí, strany dávajú stále výrazne viac peňazí na osobnú kampaň.
Ľudová muzika, čiapky a perá so straníckymi logami, pagáče či pivo zdarma. Predvolebné kampane vstupujú do svojej horúcej fázy. Viacerí politickí lídri si odkrútili menšie dovolenky a teraz – niekoľko týždňov pred voľbami – sa aktívne rozbiehajú do miest a obcí.
Téme sa v relácii Rádiožurnál v Rádio Slovensko venoval redaktor RTVS Matej Baránek:
Niekdajší politik Pavol Hrušovský tvrdí, že osobné kampane, ktoré strany vedú v uliciach, sa veľmi nelíšia od tých z deväťdesiatych rokov.
„Vždy upozorňujem na to, aby sme z tej kampane nerobili politický folklór. Občan to hneď pochopí. Guláše, muzika a jedno s druhým patrí k tomu, čo voľbám predchádza, ale nemalo by to byť to najdôležitejšie,“ upozorňuje Hrušovský.
Podľa neho prídu mnohí ľudia na predvolebný míting preto, aby politika vyprovokovali. Z tohto dôvodu považuje kontaktnú kampaň – oproti tej, ktorá sa vedie v médiách, na bilbordoch alebo na sociálnych sieťach – za jednu z najťažších.
„Môže to skončiť aj nejakou hádkou alebo nedorozumením. Ale o tom je tá ulica, o tom sú tí ľudia,“ hovorí.
Kontaktná kampaň
Osobný kontakt s politikmi je to najsilnejšie, čo môže volič počas volebnej kampane zažiť – tvrdí ďalší bývalý politik Pavol Frešo. Osobne nepovažuje za šťastné, ak sa strany rozbiehajú niekoľko týždňov pred voľbami do regiónov prvýkrát.
„Ak ide teraz politik medzi ľudí prvýkrát, tak to je chyba, prísť opakovane sa oplatí, vtedy to má zmysel,“ tvrdí.
Oproti minulým kampaniam vidí rozdiel v tom, že sa do nej aktívne zapájajú aj kandidáti z nižších miest kandidátok. „Predtým to nebývalo takým zvykom. Odkrútili to lídri a ľudia z prvej desiatky, prvej dvadsiatky,“ skonštatoval Frešo.
Transparency International Slovensko nemá k dispozícii údaje, koľko doteraz vynaložili strany na kontaktnú kampaň v uliciach. Podľa analytika Ľuboša Kostelanského neposkytujú stranícke transparentné účty dostatok informácií – výsledok sa preto dá len odhadovať.
„Pravdepodobne výdavky na tento typ kampane sú vyššie ako výdavky na kampaň na internete,“ myslí si analytik.
Z doteraz minutých desať miliónov, vynaložili politici milión eur na reklamu na sociálnych sieťach. Analytik z toho usudzuje, že strany naďalej považujú kontaktnú kampaň za najdôležitejšiu formu predvolebného boja.