Podľa volebného modelu, ktorý exkluzívne pre RTVS vypracovala agentúra MEDIAN SK, takmer desať percent ľudí, ktorí neodmietajú účasť na voľbách, deklaruje, že ich preferencie sa za posledný mesiac zmenili. Najviac z nich zvažovalo hnutie OĽANO a priatelia, no od tejto možnosti sa odklonili.
Podľa politologičiek z Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave Dariny Malovej a Anety Világi je za tým ich sklamanie z predsedu hnutia Igora Matoviča. Michal Mislovič z agentúry MEDIAN SK za tým vidí slabý príklon k politických stranám, ktorý je pre slovenských voličov typický.
Volebný model Medianu tiež zistil, že tí, ktorí pred mesiacom preferovali OĽANO a priatelia a svoju preferenciu zmenili, odchádzali najčastejšie k strane Smer-SD.
Truc bývalých voličov OĽANO
Politologička Aneta Világi tvrdí, že ide o „truc“ bývalých voličov Matovičovho hnutia. „Ide o vyjadrenie sklamania z daného subjektu tým, že volím jeho najväčšieho kritika,“ vysvetlila. Podobne podľa nej získalo podporu v predošlých parlamentných voľbách samotné OĽANO.
To, čo OĽANO a Smer spája, je spoločná volebná taktika, dodala Világi. „Obe strany v predvolebnej kampani kladú dôraz na vybrané sociálne opatrenia, ktoré v týchto ťažkých časoch majú zmierniť sociálne a ekonomické dosahy vojny na Ukrajine a energetickej krízy,“ vysvetlila. To môže byť jeden z dôvodov, prečo sa časť podporovateľov OĽANO preskupuje k Smeru.
Preferencie menili najmä sklamaní voliči
Voličské preferencie sa za posledný mesiac zmenili u deviatich percent opýtaných. Väčšina (86 percent) tvrdila, že sa jej preferencie za posledný mesiac nezmenili a päť percent nevie alebo odmietlo odpovedať na túto otázku. Sklamanie z predtým preferovanej strany zistil MEDIAN SK vo volebnom modeli ako hlavný dôvod zmeny preferencií.
Druhým najčastejším dôvodom, prečo voliči zmenili svoje preferencie, je, že pred mesiacom preferovaná strana pre nich prestala byť atraktívnou. Tretí dôvod súvisí s aktivitou politickej strany. Voliči prešli od menej aktívnej strany k podľa nich aktívnejšej.
Podľa politologičky Dariny Malovej bývalá vládna koalícia pod vedení Igora Matoviča dostatočne nenaplnila očakávania bývalých voličov OĽANO. „V rámci logiky ‚odplaty‘ sa vrátili k tej strane, ktorá ju zase sľubuje najhlasnejšie,“ priblížila. Emócie sú podľa nej silným motívom voličov, a to najmä na Slovensku, kde je lojalita voličov veľmi nízka, dodala. To opäť len vysvetľuje vysoký percentuálny zisk OĽANO vo voľbách v roku 2020.
Pravicové strany majú málo lojálnych voličov
Najmenej lojálnych voličov zistil volebný model hnutiu Borisa Kollára Sme rodina. Podľa Michala Misloviča pravicové strany na Slovensku vo všeobecnosti disponujú slabým príklonom voličov k stranám.
„Volebné jadrá týchto strán sú dlhodobo veľmi nízke a dosahujú úroveň jedného alebo dvoch percent. To platí nie len v prípade strany Sme rodina, ale aj v prípade ďalších strán, ktoré môžeme zjednodušene označiť ako pravicové,“ vysvetlil. Veľmi podobne sú na tom aj strany SaS či KDH.
Prekvapujúce podľa Misloviča je, že s lojalitou svojich voličov je na tom podobne aj strana Petra Pellegriniho Hlas-SD. Tá totiž podľa volebného modelu disponuje najväčším zastúpením nelojálnych voličov. Politologička Malová za tým vidí nedávny vznik strany a silnú konkurenciu.
„Strana vznikla až v septembri 2020 a navyše svoju programovú identitu spája so sociálnou demokraciou, rovnako ako Smer-SD. Ten sa síce čoraz viac posúva k radikálnym politickým stranám, ale práve istá ideová nevýraznosť Hlasu spôsobila aktuálny odliv voličov. Za necelé tri roky je len ťažko získať lojálnych voličov, navyše v ťažkej konkurencii,“ vysvetlila.
Národnostný apel je kľúčom k lojalite
Okrem Smeru má najviac lojálnych voličov hnutie Republika a Ľudová strana Naše Slovensko (ĽSNS). Podľa Misloviča všetky tieto strany v kampani využívajú národnostný apel, častejšie sa vymedzujú proti západným krajinám a inštitúciám, čím oslovujú podobného voliča.
„Vidíme, že voliči, ktorí počúvajú na národnostný apel, sú vo všeobecnosti častejšie aj lojálnymi voličmi. Aj v prípade elektorátu strany SNS prevažujú lojálny nad nelojálnymi,“ priblížil. Vo všeobecnosti sa teda podľa neho dá uvažovať nad tým, že títo voliči sú častejšie lojálnymi. "To znamená, že sú schopní odporúčať voľbu strany, ktorú zvažujú svojim blízkym, priateľom a rodine," dodal.
Agentúra MEDIAN SK realizovala prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 010 respondentov vo veku 18 a viac rokov v termíne od 21. júla do 26. júla 2023.