Občania Slovenska, ktorí sa zúčastnia parlamentných volieb, majú ešte zopár týždňov na to, aby si vybrali stranu, ktorú svojimi hlasmi podporia. Rozhodnúť sa môžu na základe viacerých faktorov. Najviac Slovákov sa však riadi volebným programom, ktorý strany predstavia. Vyplýva to z exkluzívneho prieskumu agentúry MEDIAN SK pre RTVS.
Ako "volebný kompas" použije program politickej strany 40 percent respondentov. Rozhodne sa podľa neho viac ako polovica voličov strany Modrí, Host-Híd (51,1 percenta) a viac ako dve pätiny voličov Progresívneho Slovenska (42,6 percenta) a Hlasu-SD (41,8 percenta).
Na program strany najmenej často hľadia potenciálni voliči Slovenskej národnej strany (SNS) (11,3 percenta), Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) (13 percent) a Demokratov (14,4 percenta).
Viac ako tretina (37 percent) Slovákov bude medzi kandidátmi hľadať "najmenšie zlo". Týmto sa bude riadiť väčšina voličov (61,8 percenta) strany Sloboda a Solidarita (SaS). Prieskum ukázal, že sa takto bude rozhodovať aj necelá polovica voličov KDH (42,9 percenta) a takmer dve pätiny stany Smer-SD (39,9 percenta).
Neovplyvnia ich prieskumy ani blízki
Tohtoroční voliči sa podľa prieskumu riadia výsledkami prieskumov verejnej mienky len sporadicky (päť percent). Rovnako sa nenechávajú pri rozhodovaní ovplyvniť diskusiou v rodine a so známymi. Takto sa rozhoduje desatina opýtaných.
Diskusia v kruhu najbližších ovplyvňuje najmä rozhodovanie voličov strany Modrí, Most-Híd (24 percent) a viac ako pätinu (20,2 percenta) podporovateľov strany Sme rodina. Najmenej často označili túto možnosť voliči Progresívneho Slovenska (6,3 percenta) a Republiky (7,1 percenta).
Prieskumy verejnej mienky majú mienkotvorný charakter najmä u voličov strany SNS (42,2 percenta), Maďarského fóra (38,9 percenta) a Modrých, Most-Híd (28,4 percenta). Najmenší vplyv majú na rozhodovanie potenciálnych podporovateľov Progresívneho Slovenska (2,4 percenta), ovplyvniť sa nimi dá aj minimum voličov Smeru-SD (3,8 percenta) či ĽSNS (5,4 percenta).
Exkluzívny volebný model pre RTVS vykonala agentúra MEDIAN SK medzi 21. a 24. augustom na vzorke 1 005 respondentov.
Volebný model
VOLEBNÝ MODEL skúma, ako by hypoteticky dopadli voľby v čase opytovania, pričom skúma podporu len medzi tými, ktorí neodmietajú účasť na voľbách a v prípade nerozhodnutých skúma medzi akými stranami sa rozhodujú. Zároveň zohľadňuje úroveň deklarovanej ochoty zúčastniť sa na voľbách a skúma aj silu príklonu k jednotlivým stranám.
Volebný model nám podáva informácie aj o ochote zúčastniť sa volieb a pevnosti volebného správania. Vďaka komplexnosti prístupu volebného modelu je možné určiť volebný potenciál a volebné jadrá politických strán.
Exkluzívnemu prieskumu agentúry MEDIAN SK sa venovala aj redaktorka RTVS Barbora Škulová: