Strany, ktoré sa na svoju predvolebnú kampaň vopred dobre pripravili, už v súčasnosti prechádzajú do jej vrcholu, kedy bojujú o voličov. Menej pripravené politické subjekty ešte len hľadajú rámcovanie svojho predvolebného boja. Pre RTVS to v rozhovore uviedol konzultant politického marketingu Michal Novota.
V aktuálne prebiehajúcom predvolebnom boji používajú niektoré strany a hnutia iné než oficiálne názvy. Vidí za tým pokus o oddelenie predchádzajúcej skúsenosti potenciálneho voliča so stranou. Môžu v ňom prezentovať nový pohľad, ideu či hodnotu, no nie vždy to vyjde, najmä, keď má strana v kandidátke tie isté mená, ktoré jej značku reprezentujú.
Pozrite si celý rozhovor s konzultantom politického marketingu Michalom Novotom. V štúdiu relácie Aktuálne :24 bol hosťom Vlada Lichvára:
Najvýraznejšími kampaňami sú podľa Novotu kampane strán, ktoré v súčasnosti vedú v prieskumoch volebných preferencií, teda opozičné strany Smer a Hlas, ale aj strana Progresívne Slovensko.
„Kampaň prebieha počas horúceho leta, počas letných prázdnin. To je niečo nové v našej situácii. Doteraz sme mali tie kampane väčšinou v zime po Novom roku,“ vypichol Novota špecifikum predvolebnej kampane na Slovensku. Rozdiel medzi kampaňou v teplých a zimných mesiacoch vníma najmä v kontaktnej kampani.
Podľa konzultanta sa na Slovensku, najmä z rozpočtových dôvodov, nepoužívajú „efektívne kampaňové prostriedky“ zo zahraničia. I keď skonštatoval, že takýchto prostriedkov je viacero, expert spomenul takzvaný ˇ“microtagerting“ – presné cielenie na voliča.
„Strana alebo kandidát vie, za kým ide – presne si identifikoval cieľového voliča podľa hodnôt, ktoré vyznáva. Pozná trochu aj jeho spôsob správania sa, životosprávu, jeho politické a iné osobné, možnože aj spotrebiteľské preferencie a podľa toho sa s ním snaží hovoriť tak, aby bol zrozumiteľný,“ vysvetlil Novota.
Hru zmenili sociálne siete
Politické strany, v porovnaní s predošlými predvolebnými kampaňami, využívajú v politickom boji sociálne siete v oveľa väčšej miere. Aktuálne patria medzi najvýraznejšie nástroje v kampaniach. Podľa Novotu však neslúžia ako dobrý prostriedok na vybudovanie dôvery medzi stranou a voličom.
„Tá sa dá vytvoriť úplne najideálnejšie a najlepšie v tom osobnom kontakte, ktorý je zároveň najúčinnejším nástrojom predvolebnej kampane,“ skonštatoval.
Čo sa týka bilbordovej kampane, konzultant tento prvok považuje tiež sa špecifikum tunajšej predvolebnej kampane. Jej efekt však silný nie je. Novota tvrdí, že za to môže reklamný fenomén zvaný „bilbordová slepota“.
Kampane ešte výrazne môžu ovplyvniť televízne predvolebné debaty. Pomôcť totiž môžu ešte nerozhodnutej skupine voličov. Množstvo z nich sa totiž rozhoduje v posledných týždňoch pred voľbami, kedy hľadajú komunikačné kanály, z ktorých vedia odčítať potenciál kandidátov.