Na hlavný obsah

Problémy s vedením volebných kampaní v SR: Najnegatívnejšiu prax má Smer, tvrdí Transparency International Slovensko

Ministerstvo vnútra neudelilo zatiaľ žiadnej strane pokutu.

Problémy s vedením volebných kampaní v SR: Najnegatívnejšiu prax má Smer, tvrdí Transparency International Slovensko
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Ministerstvo vnútra ešte neudelilo žiadnej politickej strane pokutu za porušovanie pravidiel vedenia volebnej kampane. Politické strany tiež majú povinnosť viesť ich prostredníctvom transparentných účtov.

Mnohé však tieto pravidlá obchádzajú, tak aby síce boli v súlade zo zákonom, ale aby reálne nebolo možné zistiť, na čo presne míňajú financie. Na Slovensku máme s vedením kampaní problémy dlhodobo, hovoria odborníci.

Politické strany minuli už viac ako 10 miliónov eur na kampaň, avšak to, kam peniaze smerujú, je častokrát nejasné, pretože sa naučili vykladať si pravidlá po svojom, hovorí Ľuboš Kostelanský z Transparency International Slovensko.

„Zdá sa, že v týchto voľbách tie diery naozaj masívne zneužívajú. Zatiaľ najnegatívnejšiu prax v tomto zmysle predvádza strana Smer-SD, ktorá má momentálne najväčšie výdavky na kampaň. Až 1,4 milióna eur previedla do prostredia vlastnej agentúry. Momentálne nemáme vôbec prehľad o kampani tejto strany,“ zhodnotil Kostelanský.

Napríklad hnutie OĽANO a priatelia podľa neho zatiaľ na transparentom účte vykazuje len zlomok toho, čo reálne minulo. Na porušenia pravidiel dohliada ministerstvo vnútra. K pochybeniam došlo, no pokuty zatiaľ neudelili.

„Najčastejšie porušenia zákona pri vedení volebnej kampane boli – financovanie volebnej kampane z iného ako transparentného účtu, neoznačenie objednávateľa a dodávateľa na predmete volebnej kampane. V súčasnosti je takých porušení zákona zo strany politických strán čím ďalej, tým menej,“ uviedol hovorca rezortu Matej Neumann.

Kontroverzné kampane

A to je podľa Ľuboša Kostelanského problém. „Väčšinou o týchto veciach rozhodnú až po voľbách, kedy to pre strany nepredstavuje až také veľké reputačné riziko. Zatiaľ skutočne veľké finančné tresty, ako tomu bolo napríklad nedávno u našich západných susedov, u nás zatiaľ nepadli,“ skonštatoval.

Dlhoročná novinárka a dnes riaditeľka Nadácie Zastavme korpuciu Zuzana Petková hovorí, že Slovensko má s kontroverznými kampaňami bohaté skúsenosti. Či už to bolo v 90. rokoch, keď s Vladimírom Mečiarom otvárali diaľnice svetové hviezdy. Preriekol sa aj bývalý člen Smeru Feder Flašík, keď priznal, že ich kampaň stála niekoľkonásobne viac, ako povoľoval limit.

Svoje problémy mali aj SDK a neskôr SDKÚ, zväčša však mali spoločného menovateľa. Kampane boli nepomerne drahšie, ako strany vykázali. Politici by sa podľa Zuzany Petkovej nemali kontrolovať sami.

„Napríklad vo výbore pre nezlučiteľnosť funkcií sedia poslanci, ktorí kontrolujú majetkové priznania svojich kolegov. Takisto ministerstvo vnútra je síce štátny orgán, ale na jeho čele vždy stojí nejaký politik – minister vnútra. Domnievame sa, že tieto kontrolné mechanizmy by mal mať na starosti nezávislý orgán, ako napríklad vo Francúzsku Úrad pre transparentnosť,“ vyhlásila Petková.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál