Na hlavný obsah

Slovenské železnice sú v zlom stave. Chyby na tratiach pomôže nachádzať nový diagnostický vlak

ŽSR ho zaplatili z eurofondov.

Slovenské železnice sú v zlom stave. Chyby na tratiach pomôže nachádzať nový diagnostický vlak
ŽSR predstavili nový diagnostický vlak. Foto: RTVS

Železnice predstavili nový diagnostický vlak. Bude vyhľadávať chyby na koľajniciach. Slovenské železnice sú v zlom stave. Zanedbaná infraštruktúra spôsobuje, že vlaky meškajú.

Na zlý stav našich tratí upozorňovali aj České dráhy. najmä po tom, ako sa pri Žiline vykoľajilo Pendolino. Nové diagnostické vozidlo má pomôcť včas odhaliť problémové úseky železničných tratí.

„Tento vlak prispeje k zvýšeniu bezpečnosti a k odstráneniu tých pomalých ciest, ktoré nám vyčítali. Keďže tento vlak hľadá chyby, my ich nájdeme včas,“ vysvetlil riaditeľ Výskumného a vývojového ústavu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ján Urda.

Diagnostickému vlaku ŽSR sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Barbora Škulová:

Nové vozidlo dokáže diagnostikovať týždenne 500 km tratí. Železnice majú v pláne dvakrát ročne skontrolovať aj celú sieť tratí. „Keď ich budeme vedieť identifikovať skôr, tak sa predpokladá, že ušetríme peniaze. Tie zásahy sa budú robiť v situácii, keď sú ešte škody menšie,“ skonštatoval minister dopravy Pavol Lančarič.

„Pre nás teraz začína naša vlastná testovacia prevádzka v ktorej aj zaškolíme našu osádku a zhruba máme na to šesť mesiacov. Po tých šiestich mesiacoch by sme mali ísť už do ostrej prevádzky,“ priblížil Urda.

Na opravách sa už pracuje

České dráhy, ku kritike ktorých sa pridala aj slovenská asociácia železničných dopravcov, označili za najhoršie trate Bratislava-Štúrovo a Čadca-Košice. Sťažovali sa, že aj pre to sa im zvyšujú náklady na opravy súprav. Od železníc preto očakávali harmonogram opráv. Železnice ho už pripravili.

„Harmonogram je aj zverejnený na webstránke železníc. Momentálne sa môžeme baviť, že tretina z tohto zoznamu je splnená a ešte na nasledujúce mesiace nás čaká pár aktivít,“ informovala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová.

Minister dopravy priznáva, že kritika tratí je opodstatnená. Na opravy však rezort nemá dostatok peňazí. „Máme mnoho odložených investícií. Je tam naozaj čo robiť takže, nechcem nejakým spôsobom kritizovať vlastných ľudí, ale pravda je taká, že mnoho vecí je zanedbaných a treba na tom popracovať,“ dodal.

Nové diagnostické vozidlo zaplatili z eurofondov. Pretým si, železnice podobné zariadenie požičiavali z Maďarska, čo bolo drahé.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika