Na hlavný obsah

OĽANO-KÚ-ZA môže mať historicky najdrahšiu kampaň, najväčšiu položku platí Kresťanská únia

Podľa Kostolanského z TIS majú najnetransparentnejšie kampane Smer a OĽANO.

OĽANO-KÚ-ZA môže mať historicky najdrahšiu kampaň, najväčšiu položku platí Kresťanská únia
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Daniel Stehlík, Maroš Černý, koláž RTVS

OĽANO je v kampani veľmi netransparentné. V rebríčku TIS sa umiestnilo na predposlednom mieste. Igor Matovič (OĽANO) zrejme našiel spôsob, ako prekročiť trojmiliónový zákonný limit. V piatok (15. 9.) to v relácii RTVS Otvorene s Annou Vargovou uviedol analytik Transparency International Slovakia (TIS) Ľuboš Kostelanský.

„Urobil veľkú investíciu, nakúpil 79 áut, ktoré používal celé leto v kampani. Podľa jeho tvrdení jedno stálo 10-tisíc eur, čiže tu máme investíciu v objeme zhruba 800-tisíc eur, ktorá sa neobjavila na jeho transparentnom účte,“ pokračoval Kostelanský.

Výroky o tom, že autá politický subjekt neskôr využije na vlastné účely – mimo kampaň -analytik TIS označil za sporné. Vozidlá sa totiž verejne a aktívne používali ako súčasť predvolebnej kampane tejto trojkoalície (spolu s KÚ a Za ľudí).

Ak by štát uznal zákonnosť tohto kroku, hnutie by mohlo presiahnuť zákonný limit o 800-tisíc eur.

Kampaň trojkoalície by pritom mohla byť ešte drahšia – historicky najvyššia. Najdrahší produkt kampane – Obyčajné noviny totiž oficiálne platí Kresťanská únia Anny Záborskej. Kampaň OĽANO by mohla presiahnuť 4,5 milióna eur. Predošlý rekord drží kampaň koalície PS/Spolu z roku 2020 – 2,8 milióna eur.

Ak by mal Smer peniaze z Ruska, nerobil by to inak

Mimoriadne netransparentnou kampaňou vedie predvolebný boj strana Smer. I keď sa do nej dalo nahliadnuť veľmi slabo aj pri predošlých parlamentných voľbách, Kostelanský skonštatoval, že v netransparentnosti „prerazila ďalšie dno“.

„Kampaň, ktorú vedie, je mimoriadne netransparentná. V podstate o nej nemáme žiadne relevantné informácie a nevieme povedať, koľko si toho strana kupuje, za čo, kedy, od koho. V súčasnosti nevieme ani akú veľkú kampaň Smer bude mať. Sú na mieste len podozrenia,“ uviedol.

V súčasnosti neexistujú verejné informácie o tom, akú veľkú kampaň bude strana Roberta Fica mať. Môže dokonca dôjsť k prelomeniu trojmiliónového zákonného stropu. To sa podľa Kostelanského nebude dať zistiť práve pre nízku transparentnosť tejto kampane.

Exminister obrany Jaroslav Naď (vtedy OĽANO) v minulosti vyjadril podozrenie, že kampaň Smeru dostáva financie z Ruska. Ak by podozrenia mali byť pravdivé, takto by sa podľa Kostelanského viedla kampaň, aby sa ruské peniaze do kampane mohli dostať.

„Ak by to naozaj bola pravda a doviezli tie peniaze, ktoré potom používajú v kampani, toto je presne spôsob, ako ich môžete dostať do kampane bez toho, aby to niekto zistil,“ dodal s tým, že Smer na otázky od TIS o transparentnosti kampane neodpovedá.

Podľa rebríčka transparentnosti TIS, sú dvomi politickými subjektmi s najnetransparentnejšou predvolebnou kampaňou Smer-SD a koalícia strán OĽANO, KÚ a Za ľudí. Najtransparentnejšiu kampaň naopak vedú Progresívne Slovensko a SaS.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko