Niekoľko dní pred sobotňajšími (30. 9.) parlamentnými voľbami má väčšina strán problémy s transparentnosťou kampane. Podľa Transparency International Slovensko (TIS) vedú transparentnú kampaň iba tri strany, a to Progresívne Slovensko, Sloboda a solidarita a Kresťansko-demokratické hnutie.
Na opačnom konci sa k netransparentnej kampani Smeru pridali aj OĽANO a tiež jej koaličný partner Kresťanská únia, ktorej kampaň výrazne vzrástla v posledných týždňoch pre vysoké výdavky na volebné noviny trojkoalície.
Aktuálne Transparency do hodnotenia zaradila 17 z 27 kandidujúcich subjektov, ktorých kampane prekročili hranicu výdavkov 50-tisíc eur a na účte majú aspoň 10 väčších výdavkových transakcií. S hodnotením „s výhradami“ skončilo 11 strán.
Vo finále kampane si hodnotenie zlepšili iba tri subjekty, zvyšné stagnovali alebo sa dokonca zhoršili. Prepad sa týka najmä kampane Modrých, Most Híd , hnutia OĽANO a strany Za ľudí.
Progresívne Slovensko a SaS stále vedú najtransparentnejšiu kampaň, ktorú majú vrátane predkampane podrobne rozpísanú na ich transparentných účtoch. Aj pri nich má však organizácia výhrady.
Žiadna kampaň nie je bez chýb
PS naďalej nakupuje outdoorovú kampaň cez hromadné faktúry v netransparentnej bilbordovej spoločnosti. Transparency u nej zaznamenala aj nevrátenie malého hotovostného vkladu, čo zákon nedovoľuje.
Veľké agentúrne platby vo zvýšenej miere využíva aj SaS.
KDH sa podarilo do najlepšej kategórie posunúť aj vďaka tomu, že upustila od využívania väčších zálohových platieb, ktoré zneprehľadňujú reálny vývoj kampane.
Strane Za ľudí sa nepodarilo udržať medzi najlepšími ani potom, ako sa jej líderka Veronika Remišová rozhodla nasledovať príklad Michala Šimečku a vyplnila pre Transparency rozšírené majetkové priznanie.
Transparentnosť neveľkej kampane zhoršila veľká agentúrna platba na nákup TV reklamy pre vyššie spomínanú trojkoalíciu, v ktorej kandiduje, ale tiež nevrátenie hotovostných darov.
Rozšírené majetkové priznanie Transparency doložila ešte predsedníčka Pirátov Zuzana Šubová, ktorí však neboli pre nízke náklady kampane hodnotení. V aktuálnej kampani môže dôjsť fakticky aj k prvému prelomeniu trojmiliónového limitu na výdavky pre jednu stranu.
Hnutie OĽANO totiž využilo nedostatok v zákone a do kampane si nezarátalo 800-tisícový výdavok na nákup 79 veteránov Fiat500, ktoré využíva v kampani. V prípade hnutia Igora Matoviča je problematické aj to, že mimo transparentného účtu sa ocitla veľká časť bilbordovej kampane uhradená vopred ešte pred oficiálnym začiatkom kampane.
Netransparentná je aj kampaň Smeru, ktorý ašpiruje na víťazstvo vo voľbách. Strana Roberta Fica má niekoľko dní pred voľbami najvyššie výdavky spomedzi všetkých – až 2,5 milióna eur. Z nich už vyše štyri pätiny preliala z transparentného účtu cez veľké súhrnné platby do vlastnej agentúry.
Najdrahšia kampaň v histórii?
Verejnosť tak nedokáže skontrolovať hodnovernosť výdavkov v praxi, ani to, či skryte neprekročí trojmiliónový prah na výdavky. Ten v minulých voľbách vyčerpala takmer na euro presne.
„Že netransparentný prístup pred voľbami môže byť problém aj po nich, si uvedomujú aj voliči. Vyše polovica respondentov reprezentatívneho prieskumu agentúry IPSOS pre Transparency z polovice augusta sa stotožnila s tvrdením, že ak strana či politik postupuje neférovo v kampani, bude tak robiť aj po zvolení,“ pripomína riaditeľ organizácie Michal Piško.
Týždeň pred konaním volieb presiahli výdavky na transparentných účtoch už 19,5 milióna eur. Spolu s faktúrami za záver kampane a výdavkami z predkampane (spred 9. júna 2023) tak Transparency odhaduje prekonanie dosiaľ najdrahšej kampane z roku 2020 (23,6 milióna eur).
Okrem problémov Smeru či OĽANO Transparency opakovane upozorňuje aj na nehodnoverné financovanie kampane Republiky, postavené na vysokých pôžičkách lídrov strany. V súčasnosti je nejasné aj to, z čoho financuje už takmer 200-tisícovú kampaň Komunistická strana Slovenska.
Hlas sa zase blíži k 3,5 miliónovému limitu na dary a pôžičky počas volebného obdobia zavedeného v roku 2019. To mu sťažuje súťaž s ďalšími veľkými zavedenými stranami. Hrozí tak riziko podhodnocovania kampane (aktuálne vo výške 2,14 mil.). To zvyšuje fakt, že Hlas ako jediný neprijíma v kampani dary cez transparentný účet, iba o nich informuje na webe.