Na hlavný obsah

Volebná abeceda: Letná kampaň

Čo strany na svoju propagáciu využívajú a koľko môžu na kampaň minúť?

Volebná abeceda: Letná kampaň
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Daniel Stehlík, Maroš Černý, koláž RTVS

Oficiálna volebná kampaň pred predčasnými parlamentnými voľbami sa začala v deň ich vyhlásenia. Trvala celé leto. Čo všetko strany na svoju propagáciu využívajú a koľko môžu na kampaň minúť, o tom si povieme v ďalšej časti Volebnej abecedy.

Každá politická strana musí mať na účely volebnej kampane zriadený transparentný účet. Z neho uhrádza všetky poplatky, ktoré súvisia s volebnou kampaňou.

Politická strana alebo hnutie môže na svoju volebnú kampaň minúť maximálne tri milióny eur. Ak je v koalícii viac politických strán, tri milióny môže minúť každá z nich.

Pozrite si volebný manuál RTVS:

Volebná kampaň sa tento rok oficiálne začala 9. júna. Vtedy predseda parlamentu vyhlásil termín predčasných parlamentných volieb.

Niektoré politické strany či hnutia viedli kampaň už aj pred týmto termínom. Do sumy tri milióny eur sa tak započítavajú aj peniaze, ktoré strany na svoju propagáciu minuli už 180 dní pred oficiálnym vyhlásením volieb.

„Politici už v dnešnej dobe vedú permanentnú kampaň. Sú aktívni na sociálnych sieťach, sú aktívni na verejnosti na rôznych podujatiach. Politici si to leto do určitej miery užívajú, máme tu nejaké kauzy, kedy môžu zásadným spôsobom prehovoriť do toho, akým spôsobom sa budú voliči rozhodovať, Najmä tí, ktorí ešte nie sú rozhodnutí,“ zhodnotil analytik agentúry Median SK Michal Mislovič.

Podľa analytika sa zhruba polovica voličov rozhoduje o tom, koho bude voliť, až dva týždne pred hlasovaním.

Oficiálna volebná kampaň sa končí moratóriom, ktoré trvá 48 hodín pred voľbami. Za jeho porušenie hrozí stranám pokuta.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko