Ľudia na Slovensku obľubujú skôr tradičné formy mobilnej komunikácie, vedú u nich klasické hovory a SMS správy. Vyplýva to z prieskumu agentúry Neuropea, podľa ktorého SMS správy a volania uprednostňuje 53,7 % opýtaných. Takmer 40 % ľudí vo veku nad 65 rokov podľa prieskumu nevyužíva na komunikáciu žiadnu aplikáciu.
„Klasické hovory a SMS-ky jasne víťazia z pohľadu efektivity a ľahkej dostupnosti. Nikoho neobmedzuje cenová hladina jeho telefónu ani internetového pripojenia, a preto klasické SMS a hovory ostávajú najpopulárnejšou možnosťou,“ priblížil generálny riaditeľ (CEO) agentúry Neuropea Peter Papanek.
Prostredníctvom aplikácií na správy komunikuje 41,7 %. Podľa Papanka moderné aplikácie robia dialóg vďaka obrázkom, zvukom a multimédiám osobnejším a zábavnejším. „Virtuálna komunikácia prostredníctvom aplikácií predstavuje nový nástroj, ktorým sa celý svet rozpráva,“ doplnil Papanek. Videohovory na komunikáciu podľa prieskumu používa iba 2,4 % respondentov.
Vedie Meta
V rámci najpoužívanejších mobilných aplikácií vedie spoločnosť Meta. V prvej štvorke najpoužívanejších aplikácií sa umiestnili hneď tri aplikácie, ktoré táto spoločnosť vlastní.
Ide o Facebook Messenger, ktorý podľa prieskumu využíva 58,9 % opýtaných, WhatsApp (44,9 %) a Instagram (19,5 %). V prvej štvorke najpoužívanejších mobilných aplikácií sa umiestnil aj Viber, ktorý používa 20,4 % opýtaných, umiestnil sa tak ešte pred Instagramom.
Tieto aplikácie patria tiež medzi najobľúbenejšie komunikačné aplikácie vo vekovej skupine 18 až 34 rokov. Najčastejšie využívajú Facebook Messenger (84 %), nasleduje WhatsApp (55,3 %) a Instagram (47,3 %). Žiadnu aplikáciu podľa prieskumu v tejto vekovej kategórií nevyužíva len 2,1 %.
Aj medzi opýtanými vo veku 35 až 49 rokov vedú spomínané mobilné aplikácie, Instagram však v tejto vekovej kategórii predbehla aplikácia Viber.
Vo vekovej skupine 50 až 65 rokov a u ľudí nad 65 rokov je najobľúbenejší na komunikáciu tiež Messenger, používa ho však podľa prieskumu menej ľudí ako v mladších vekových kategóriách. Takmer 40 % respondentov nad 65 rokov na komunikáciu nepoužíva žiadnu aplikáciu.
Telefonický prieskum agentúry Neuropea sa uskutočnil od 10. do 16. októbra 2023 na vzorke 1000 respondentov.