Do Európskeho parlamentu smeruje novela, ktorá by mala upraviť podmienky pre niektorých vodičov. Viaceré autokluby členských štátov, aj zo Slovenska, však nesúhlasia s niektorými novinkami. Chystané zmeny považujú za zbytočne prísne – najmä pre starších vodičov.
Poslanci Europarlamentu chcú sprísniť pravidlá napríklad pre šoférov nad 70 rokov. Ich vodičák by bol po novom platný dva roky namiesto piatich. Dôchodcov za volantom chcú častejšie na lekárskej prehliadke.
„Čo si myslím, že je to také trošku pritiahnuté za vlasy a ešte k tomu by mali absolvovať nejaké preškolenia a skúšky, a to sa mi zdá pre starších vodičov, ktorí sú v kondícii, úplne zbytočné,“ hovorí prezident Autoklubu Slovenskej republiky Štefan Mihálik.
Vodičským preukazom sa v reportáži venoval redaktor RTVS Timotej Pisch:
„Nie som si vedomý, že by niektoré vekové kategórie boli až tak veľmi nebezpečné. Čiže buď ideme tým ľuďom trošku komplikovať život, inak nevidím dôvod, lebo máme ľudí, ktorí sú aj v 60-tke, dokonca 70-tke veľmi vitálni,“ vyjadril sa motoristický novinár Alexander Štefuca.
Zmeny sa týkajú aj mladých
Zmeny by sa dotkli aj mladých ľudí a šoférov, ktorí majú vodičský preukaz krátko. Nemohli by napríklad šoférovať potme. Zmeny plánujú aj pri vodičákoch na malé motorky.
„To sú také nariadenia, ktoré na jednej strane majú veľmi pekný cieľ, že chceme tým mladým vodičom niečo skomplikovať a dať najavo, že sú ešte neskúsení, ale ako toto ideme kontrolovať, to si neviem predstaviť,“ hovorí motoristický novinár.
„Pri tých mladých vodičoch je to zvýšenie veku na získanie vodičského oprávnenia na malý motocykel trošku, by som povedal prísne, lebo potom nemajú tí mladí vodiči kde získať skúsenosti,“ myslí si prezident autoklubu.
Slovenskí europoslanci sú najmä za zjednotenie pravidiel v Európskej únii. Niektoré zmeny považujú za zbytočné.
„Som proti tomu, aby sme zavádzali povinné preskúšavania a povinné testy pre vodičov seniorov, pretože žiadať takéto testy pre určitú skupiny vodičov, bez odôvodnenia, je nonsens,“ kritizuje Robert Hajšel, poslanec Európskeho parlamentu.
„Zmienený návrh z dielne Zelených považujem za nezmyselný a rozhodne som proti. Paušálny zákaz nočnej jazdy pre mladých vodičov vôbec nepovažujem za efektívne opatrenia, pre zvýšenie bezpečnosti na cestách,“ zhodnotila poslankyňa Európskeho parlamentu Miriam Lexmann.
Novela európskej legislatívy počíta aj so zavedením vodičských preukazov na elektrické kolobežky. Poslanci sa ňou budú zaoberať na prelome rokov.