V utorok (28. 11.) z londýnskeho letiska Heathrow na newyorské letisko JFK odletela prelomová verzia lietadla Boeing 787, ktoré na ceste cez Atlantický oceán poháňa len udržateľné letecké palivo (SAF). Zaujímavosťou je tiež to, že neprepravuje cestujúcich platiacich cestovné.
Portál BBC píše, že pri tomto lete stroj Boeing 787 naplnili 50 tonami SAF. Aerolinky vkladajú veľké nádeje do paliva SAF, pri výrobe ktorého sa využíva odpad, ako napríklad kuchynský olej, a znižuje emisie v porovnaní s fosílnymi palivami až o 70 percent.
Nové palivo by mohlo pomôcť dekarbonizovať cestovanie lietadlom do doby, kým budú môcť byť využité nové pohony, ako elektrina a vodík. V súčasnosti už toto palivo používajú na pohon motorov lietadiel, ale iba v rámci zmesi s tradičným kerozínom.
Motor vyrobila spoločnosť Rolls-Royce
Povolenie na let so SAF udelili po niekoľkých technických prevereniach regulátora. Vrátane úspešného pozemného testovania prevádzky motora Trent 1000 spoločnosti Rolls-Royce, ktorými sú vybavené lietadlá Boeing 787 spoločnosti Virgin.
V roku 2021 sa SAF podieľal na dodávkach leteckého paliva 0,5 percenta. Mnoho aerolínií si však stanovilo za cieľ zvýšiť jeho používanie do roku 2030 na desať percent. Aby sa dosiahol cieľ „čistej nuly“ v emisiách do roku 2050, MAL by SAF tvoriť 65 percent paliva.
Virgin Atlantic dúfa, že let upozorní na potrebu zvýšenia dostupnosti SAF. V súčasnosti, keď sa SAF vyrába iba v malých objemoch, stojí trikrát až päťkrát viac ako bežné letecké palivo.
„Veríme, že do roku 2030 budeme používať desať percent SAF. Aby sme to dosiahli, potrebujeme, aby vláda podporila vytvorenie britského odvetvia udržateľného leteckého paliva,“ uviedol generálny riaditeľ Virgin Atlantic Shai Weiss.