Košický dopravný podnik nemá dostatok vodičov autobusov. Zrušiť preto museli niekoľko spojov počas ranných a popoludňajších špičiek. Obmedzenia sa dotkli štyroch autobusových liniek. Vedenie dopravného podniku aj odborári sa zhodujú na tom, že situácia je zlá. O prácu vodiča autobusu totiž nie je záujem.
Od začiatku roka v dopravnom podniku skončilo 70 vodičov autobusov. Väčšina z nich odišla do dôchodku alebo za inou prácou. Do konca roka by mali odísť ďalší.
„Podarilo sa nám prijať 34 vodičov, čo nie je ani polovica tých, ktorí odišli. Z uvedeného dôvodu máme akútny nedostatok vodičov autobusov,“ priblížil generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko.
Hromadnej doprave v Košiciach sa v relácii Správy RTVS z regiónov venoval redaktor Ondrej Behún:
Obmedziť preto museli niektoré linky. Menej autobusov vyrazí do ulíc počas špičiek. „A to je práve za účelom, aby sme vodičov dali do hlavných nosných liniek a vedeli garantovať cestujúcim, že ostatné spoje na danej linke im prídu,“ dodal Danko.
V košickom dopravnom podniku chýba zhruba 50 vodičov v autobusovej doprave. V ideálnom prípade by ich potrebovali približne 400. Podnik aj odborári sa zhodujú na tom, že záujem o túto prácu nie je.
„Opatrenia vlády, ktoré prijali tento rok, a to je zníženie veku práce vodiča z 24 na 21 plus zamestnávanie cudzincov mimo EÚ, nepriniesli očakávané výsledky,“ uviedol predseda Základnej odborovej organizácie pri DPMK Ivan Horváth.
Náborový príspevok
Dopravný podnik chce ponúknuť pre nových vodičov od budúceho roka náborový príspevok. Práve vo zvýšenom nábore zamestnancov a v stabilizácii tých súčasných vidia odborári riešenie.
„V prvom rade je to mzdové ohodnotenie. V druhom rade je to sociálne zabezpečenie a potom podmienky na pracovisku,“ priblížil Horváth.
Aj vedenie dopravného podniku vníma, že finančné ohodnotenie vodičov nie je vysoké. „Na druhej strane finančné možnosti sú také, aké sú. Takže s týmto veľa neurobíme,“ hovorí Danko.
„Avšak treba uviesť aj to, že vo februári sa zvyšovali platy a mzdy vodičov a zamestnancov dopravného podniku a rovnako mesto Košice, ako stopercentný akcionár, dáva do dopravného podniku historicky najväčší objem peňazí,“ upozornil hovorca Košíc Dušan Tokarčík.
Aj napriek tomu sa situácia v dopravnom podniku zhoršuje. Len prednedávnom napríklad škrtali spoje aj v električkovej doprave. V nej síce majú dostatok vodičov, problém je s prevádzkyschopnými vozidlami.